Direktlänk till inlägg 16 augusti 2009

DNF

Av Gary Larsson - 16 augusti 2009 08:19

En mindre trevlig bokstavskombination i tävlingssammanhang, som tyvärr blev mitt öde i Sundbyholm. Jag fick kliva av cykeln efter grymma kramper i sätesmusklerna främst den vänstra sidan ommöjliggjorde sittandet på sadeln efter den tredje vändningen av fyra. Dessutom hade jag från och till migränkänningar, som senare framåt kvällen kom att få kroppen helt ur balans.


Resan började annars bra med den nya turbon i bilen kändes körningen mer avslappnad. Framme i god tid i Eskilstuna, fräsch stuga kvarterade vi in oss i, innan vi åkte fram till Sundbyholm för att kolla lite hur tävlingsområdet såg ut. Dels för vår egen skull, men också för barnens som skulle vara där själva medan vi tävlade. Jag hoppade i och simmade lite i ett ruggigt blåsväder med regn i luften. Det kändes trots allt bra och ingav lite förhoppningar inför morgondagens start.


 Efter äten kvällsmat började dessvärre en livlig fest i en av de närliggande campingstugorna, som i alla fall pågick till framåt halv tre, med hög musik och skrålande ungdomar. Förstörd nattsömn brukar slå hårt mot mig, så gnistan att tävla var ganska matt, när det väl började dra ihop sig.


Hur som helst så funkade det bra i barnens lopp både Alma och Lukas gjorde strålande prestationer i sina tävlingsklasser och det var på något sätt viktigare än hur det skulle komma att gå för oss vuxna. Tiden för egna förberedelser försvann därmed i en nervös väntan och åskådan av deras framfart.  


Ett gigantiskt startfält, i alla fall sett till startytan, med seniorer och masters ställde upp sig för start på land. Jag tog position långt ut till höger för att om möjligt komma åt fritt vatten att simma i för att slippa allt för mycket trängsel. När väl starten gick flög jag i väg som skjuten ur en kanon, ingen på högra flanken var i närheten av den snabba starten, knappt de på vänstra sidan heller. På väg ut mot första boj styr jag sakteliga inåt och kommer in på den optimala (närmaste) vägen. En liten klunga ser jag bildas framför, men jag har inte ork att täppa till den luckan, så jag får en simning utan störmoment och hjälp från andra. Växlingen till cykel fungerar planenligt, första backen cykling känns också bra, gott tryck i benen, men det är vanligtvis bara en tidsfråga innan energiflödet stryps likt när man sitter nittio grader mot en vägg. Så även denna dag, dör det goa trycket i benen av, för att till slut försvinna helt. Med kramp och huvudvärk kliver jag sedemera av cykeln, sällar mig till publikleden och hejar fram Madeleine som gör ett riktigt bra lopp och slutar tvåa. En plats som räcker för att ta hem mastercupens dam 35 klass.


För egen del känns det ganska uppgivet inför nästa helg då SM går över olympisk distans i Stockholm. Vad kan jag göra, vad bör jag göra för att kunna tampas om pallplatserna? Det är ju därför jag åker dit.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gary Larsson - 12 februari 2010 21:49

Det har blivit dags att sätta punkt för bloggskrivandet, kanske inte för gott, men för ett bra tag i alla fall. Jag känner och det kanske märks även i inläggen att gnistan och energin har försvunnit. Det är om den kommer tillbaka som bloggen återupps...

Av Gary Larsson - 24 januari 2010 20:44

Efter stollekörningen i tisdagskväll tog jag revansch på mig själv under gårdagskvällen på Kullingshofs elljusspår. En betydligt försiktigare öppning på 7,15 kunde följas upp med ytterligare ett 7,15 varv, innan tröttheten gjorde sig påmind. Tredjeva...

Av Gary Larsson - 20 januari 2010 21:47

Nu när jag fått de efterlängtade varvtiderna, kan det bara konstateras att jag körde lika vettlöst, som den gång jag deltog på JSM i längdskidor i Ulricehamn. 10 km tar sin tid att köra och blåser man på från början får man en tung resa. Det är ju tr...

Av Gary Larsson - 19 januari 2010 21:35

Till och med att det blev en comeback på skidtävlingsarenan i år. En inte allt för seriös tillställning, tisdagskväll vid kullingshofsstugan i Vårgårda. OK Kullingshof arrangerade ett kombinerat klubbmästerskap och Vårgådamästerskap. Nu kan jag inte ...

Av Gary Larsson - 10 januari 2010 15:13

Det blev Långaredsbanan som förärades med ett kvällsbesök igår för längdskidåkning. Nio varv med hög fart, först fem med snittfart precis under 6 minuter. En stunds vila, sedan fyra till, men då hade stinget i armarna mattats såpass att snittfarten r...

Ovido - Quiz & Flashcards