Alla inlägg den 6 juli 2009

Av Gary Larsson - 6 juli 2009 08:07

Ja vad ska jag börja? Förutsättningar inför loppet kanske. Simningen blev utan våtdräkt, kanonbra. Jag har ju köpt in en simdräkt för just dessa tävlingar, hade på mig den först som den var, men valde sedan att ha ett par badbyxor under. Cykeln var nyservad, så den lät inte så förfärligt från vevlager och styrlager. Inställningen var ändrad på nytt, nu med sadeln lutad markant framåt. Löpformen har varit god på träningar. Mentalt hade jag förra årets lopp gnagandes, då det gick tungt.


Själva tävlingen: Simningen gick bra, kom upp ur vattnet som ensam trea. Jag hade lite häng inledningsvis på tvåan, men det gick lite för fort, så jag fick släppa. I växlingen lyckades jag ta in tid, så jag fick tvåan inom synhåll. Dock blev jag lite ivrig i jakten, så i första uppförsbacken tappade jag kedjan. Stopp i backen alltså på med kedjan, tungt igångdrag och över krönet, framförvarande tävlande ej längre inom synhåll. Cyklingen ut till första vändpunkt blev väldigt ensam, i vanliga fall brukar det komma massor av cyklister och cykla förbi. De kom istället under andra rundan.


Jag försökte tänka på att ta i så lite som möjligt för att spara kraft till löpningen, men den mycket kuperade banan sög sakta men säkert musten ur benen.


Löpningen gick i olidlig värme, första två varven gick hyggligt. Det fanns åtminstone en tillstymmelse till driv i steget, tyvärr försvann den under de två sista varven, som handlade mer om att ta sig i mål. Frågan är om jag kunnat samla ihop mental kraft via lite tidspacning att gå ikapp ettan. I mål var det bara en och en halv minut, som skiljde. Trots en löpning på 41 var det ändå fjärde splittid på momentet. Att jämföra med 15:nde ! cykeltid av 25 startande. Nu blir det ut på cykeln och skruva igen.


Ovido - Quiz & Flashcards