Alla inlägg under juli 2008

Av Gary Larsson - 4 juli 2008 18:31

Att priset stiger sakta gör att du vänjer dig, smärtsamma gränser passeras och blir vardag. Priset närmar sig nya gränser som också kommer att passeras. Jag läste någonstans att någon tyckte det räckte med prishöjningar nu, vi har fattat vinken, men jag tror inte många har det. Bensinen kommer att ta slut, förr eller senare, och i takt med att den tar slut höjs priset på den som finns kvar enligt principen utbud och efterfrågan.


Att detta blivit påtagligt för mig nu är att bilen har varit på reparation efter att olyckligt blivit påbackad. Aldrig förr har jag väl känt mig så i behov av bilen som just nu, men vi klarade av både badutflykter och storhandling utan den. Barnen (8 o 5,5 år) fick sig ett cykeläventyr tur o retur Lygnared knappt 2 mil. Det var inga sura miner eller något gnäll någon gång. Hade det regnat på hemvägen hade de heller inte klagat och gnällt. Mest tror jag det beror på att vi föräldrar, sällan eller aldrig klagar eller gnäller över att sträckor är långa att ta sig vare sig till fots eller cykel.


I det allra flesta fall tvingas man lösa de problem man ställs inför eller hitta lösningar om det blir tillräckligt akuta. Låt säga att det nästa gång inte finns någon bensin, när du ska tanka. Vad kan du göra, lägga dig på backen och skrika som ett litet barn, som ätit upp sin glass och inte får mer, eller?

Eller låt oss istället säga att bensinen kostar 25 kr/litern, nog skulle du tänka dig för och verkligen bara använda bilen i nödfall om det i ett trollslag blev så dyrt, eller? 


Det skulle självklart få konsekvenser för glesbygederna, men de kanske kunde få subventionerat pris av staten som lär tjäna multum på att befolkningen blir friskare av allt promenerande och cyklande.

Av Gary Larsson - 2 juli 2008 19:28

Det är både träning och utflykt på samma gång varje cykeltur ute. Jag väljer ofta strategi 1, när jag är ute och cyklar. Den går ut på att cykla långt och fort, då hinner jag se mycket längs vägen, kanske inte så mycket detaljer men mycket. Idag såg jag ett par som cyklade strategi 2 d v s cykla kort och långsamt. De hann säkert se fler detaljer längs vägen, men i och med att deras väg inte blev så lång som mina dryga 11 mil, tror jag ändå att jag hann se mer. För de som är bekanta med Alingsås med omnejd gick turen idag förbi Bälinge, Kärtared, Skogsbygden, Nårunga, Ljurhalla, Asklanda, Herrljunga, Vårgårda, Långared, Anten innan Alingsås var i sikte igen.


Jag ser många vackra vyer och men också mycket bråd död, fåglar, ekorrar, igelkottar idag även en mullvad och en överkörd katt, fast katten kändes det lite magstarkt att ta kort på och lägga ut.

Av Gary Larsson - 1 juli 2008 11:16

Glad i hågen åkte jag till simhallen för att simma lite bassängsimning för att förbättra teknik och armstyrka. Jag hade för avsikt att bara köra arm, men träningsexpeditionen havererade då hela bassängen var full av lekande barn och simmande motionärer. Jag hade tidigare under dagen tänkt att det kunde varit bra att ha med våtdräkt ifall ovanstående skulle bli ett faktum.


Nu lyckades jag repa mod, ladda om, hämta våtdräkten och istället simma i Gerdsken, garanterat fritt från lekande barn och motionssimmare, i alla fall om man bortser från badplatserna. Ett varv blev det runt de flertaliga badplatserna i sjön som ger lagom långa intervaller på mellan 5 och 10 min och totalt närapå en timmes simning, som kändes i armarna efteråt. Tanken om behövlig armträning var således korrekt och nu återstår det att se om simpasset i bassäng kan bli av innan Örserumstävlingen, för att ytterligare stärka armarna och axlarna.  

Ovido - Quiz & Flashcards