Alla inlägg den 2 oktober 2008

Av Gary Larsson - 2 oktober 2008 05:58

Jag har tidigare om åren haft svårt med motivationen under hösten, mycket beroende på att det är så långt till nästa säsong. Mycket av höstträningen som jag gör nu har kanske inte haft så stor betydelse eftersom kondition och muskelstatus är en färskvara. D v s jag kan vara i grym simform under hösten, men den kan tyvärr tappas på bara någon vårmånad till medioker nivå. Samma gäller förstås cykling och löpning också.


Det nya förhållningssättet till höstträningen är att göra större teknikförändringar, som jag kan ha glädje av till våren när formen ska vässas till knivskarp. Några idéer på det jag vill utveckla är simtekniken. Det kom ju på tapeten vid OS när Phelps tog sina guld att det går att vara byggd för simning. Av ren nyfikenhet mätte jag upp armlängden kontra kroppslängden, vilket visade att jag har betydligt längre armar än kroppslängd (189cm mot 182 cm). Det var tydligen ganska ovanligt, men jättebra biomekaniskt för simningen. Detta måste gå att utnyttja ännu mer. 


Idé nummer två är att räta upp ryggen ytterligare, inför denna säsongen lyckades jag räta upp den så att jag slapp knä och ryggproblem helt. Nästa steg är att minska svank och kutryggighet ytterligare genom stretch och corestyrka. Det tror jag kan möjliggöra en lägre cykelposition, som leder till den snabbare jag borde kunna prestera.  




Ovido - Quiz & Flashcards