Alla inlägg den 2 juni 2008

Av Gary Larsson - 2 juni 2008 16:47

I ett alldeles för varmt Hallstahammar avgjordes första tävlingen i Svenska triathloncupen. Temperaturen låg en bra bit över 25 grader, men tyvärr steg vattentemperaturen lite för långsamt så det blev simning med våtdräkt. Efter allt ensamsimmande både i bassäng och sjö hade jag en stilla tanke om att få simma tillsammans med några andra, men det blev lika ensamt som vanligt.


En simraket for iväg redan från start och redan efter 50 m stod det klart att han skulle simma i ensamt majestät runt Skantzsjön, själv tampades jag med några simmare i ett hundratal meter innan de växlade ned till ett beskedligare tempo. Väl iland efter 1500 simmade meter hade simraketen Fredrik Haglund skaffat sig ett försprång på två minuter till mig på andraplats. Jag hade i min tur dryga 1,5 minut ner till trean.


Fredrik visade sig även vara en cykelraket och drygade således ut avståndet till mig. Den kurviga och tekniska banan passade inte mig det minsta och inte blev det bättre efter att ha dragit en rejäl sladd vid första vändpunkten. I vanlig ordning tappade jag en del på de 40 km cykel, men jag höll ihop det såpass hyggligt att jag redan i växlingen efter cyklingen tog tillbaka en av de två förlorade platserna under cyklingen. Den andra plockade jag i inledningen på de 10 kilometerna löpning, sedan följde en säkerhetslöpning för att må bra även efter målgång. De första fem kilometerna gick faktiskt precis lika fort som de avslutande. I mål vart det således en andraplats fem minuter till segern, men också betryggande tre till tredjeplatsen.


En väl godkänd premiär med andra ord och jag längtar redan till nästa tävling som går över sprintdistans Furulundstriaden Halmstadtrakten.

Ovido - Quiz & Flashcards