Alla inlägg den 20 juni 2009

Av Gary Larsson - 20 juni 2009 08:00

Fin fisk kände jag mig själv som, under gårdagens simpass som innefattade 6 st intervaller i Gersken, Hästabadet-Hundbadet. Jag har hittills lyckats sänka tiden på intervallsträckan med nästan en halvminut från de första simningarna för säsongen som gick på ganska precis 5 min. Igår simmade jag tre st med klockan igång och tre teknik 4,43-4,30-4,28. De två sista med ett lite grundare drag med armen genom vattnet, som kändes riktigt bra. 

Av Gary Larsson - 20 juni 2009 07:43

Jag gillar inte att bli lurad och nu lagom till midsommar råkade jag på en riktigt ful fisk. När jag var i affären fick jag för mig att köpa lite kallrökt lax, funderade lite på vad jag skulle välja för märke. I bakhuvudet hade jag ekologiskt val, valet föll på Hörvikens Kållands Ö. Kållands Ö kommer man ju ihåg från skoltiden att den ligger i Vänern, om inte så står det på paketet svensk kvalitetsprodukt.


Döm av min förvåning när jag efter hemkomst läser den rödaktiga prislappen och hittar att den svenska kvalitetsprodukten är odlad i Norge. Frågan är när den norskodlade laxen blir en svensk kvalitetsprodukt, när den köps upp, när den kommer in i landet eller möjligen när den kallrökts. Det står faktiskt ett telefonnummer till Hörvikens fisk, tyvärr kommer jag inte att bemöda mig att ringa. Vem bryr sig egentligen? Det går ju inte att prata med fisken ändå och jag tror inte jag känt någon skillnad i smak vare sig den varit svensk eller norsk.

Ovido - Quiz & Flashcards