Direktlänk till inlägg 30 juni 2008

Se upp för sportdryckerna !?

Av Gary Larsson - 30 juni 2008 21:32

De kan leda till viktuppgång skriver Aftonbladet,

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article2790179.ab , som så mycket annat om man äter och dricker det vid fel tid och/eller fel mängd. Nu är ju frågan hur många läsare som överraskas av det faktum att sportdrycker innehåller en massa sockerkalorier. Ibland tar jag saker som har att göra med hälsa och må bra för givet, men detta borde väl alla fatta, eller?


Visst dricker jag sportdryck, men jag gör det med syfte och tanke.

Jag föranleder mig nu att ta ett långt sidospår, innan jag kommer in på syfte och tanke.


Kroppen är en finurlig "uppfinning" som utvecklats genom årtusenden. Självklart fungerar den efter främst överlevnadsprinciper. När du förstått att det faktiskt är så, ja det har tagit tid för mig också, förstår du att det inte är en slump att du går upp eller ner i vikt. Nedan följer några viktiga principer och följder.


* Kroppen behöver fettlager för att klara svältperioder och sparar energi om möjligheten ges. För att komma åt fettlagret och minska fett måste du få kroppen att tro att det är svältperiod, så att den släpper på lagret. T ex träna innan frukost, med något ansträngande intensistet för de flesta rask promenad eller lätt jogg. Barock tanke för många, mig ocskå, tidigare, nu är det inga problem att springa två timmar innan frukost, kroppen anpassar sig och lär sig hämta energin från fettet. Ju mer du tränar på det ju bättre blir det.


* Kroppen behöver energi för kamp eller flykt företrädelsevis kolhydrater.

När kolhydraterna är slut bryts muskler ner till energi för att bibehålla hög förbränning, om intensiteten/ansträngningen fortsätter vara hög.


Med dessa två principer och följder som syfte tränade jag idag långa cykelintervaller och långa löpintervaller innan egentlig frukost. Det jag drack innan träningen inleddes var en flaska sportdryck och två koppar kaffe. Kroppen blev pigg genom koffeinet, fick sockerenergi från sportdrycken + att kroppen fick plocka en del energi från fettlagren. Under cyklingen hällde jag i mig ytterligare en flaska sportdryck, för att inte gå tom på högoktaniga kolhydrater och riskera onödig muskelnedbrytning. Nu förlades cyklingen inomhus eftersom vädrets makter inte var speciellt frestande, dock bättrade sig vädret under timmen på cykeln, så att åtminstone löpningen kunde bedrivas ute.


Sedan var det ju det här med tider. Den första knappa femkilometaren gick på, ja just det 18,08 exakt den löptiden jag hade på Säters 5 km.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gary Larsson - 12 februari 2010 21:49

Det har blivit dags att sätta punkt för bloggskrivandet, kanske inte för gott, men för ett bra tag i alla fall. Jag känner och det kanske märks även i inläggen att gnistan och energin har försvunnit. Det är om den kommer tillbaka som bloggen återupps...

Av Gary Larsson - 24 januari 2010 20:44

Efter stollekörningen i tisdagskväll tog jag revansch på mig själv under gårdagskvällen på Kullingshofs elljusspår. En betydligt försiktigare öppning på 7,15 kunde följas upp med ytterligare ett 7,15 varv, innan tröttheten gjorde sig påmind. Tredjeva...

Av Gary Larsson - 20 januari 2010 21:47

Nu när jag fått de efterlängtade varvtiderna, kan det bara konstateras att jag körde lika vettlöst, som den gång jag deltog på JSM i längdskidor i Ulricehamn. 10 km tar sin tid att köra och blåser man på från början får man en tung resa. Det är ju tr...

Av Gary Larsson - 19 januari 2010 21:35

Till och med att det blev en comeback på skidtävlingsarenan i år. En inte allt för seriös tillställning, tisdagskväll vid kullingshofsstugan i Vårgårda. OK Kullingshof arrangerade ett kombinerat klubbmästerskap och Vårgådamästerskap. Nu kan jag inte ...

Av Gary Larsson - 10 januari 2010 15:13

Det blev Långaredsbanan som förärades med ett kvällsbesök igår för längdskidåkning. Nio varv med hög fart, först fem med snittfart precis under 6 minuter. En stunds vila, sedan fyra till, men då hade stinget i armarna mattats såpass att snittfarten r...

Ovido - Quiz & Flashcards