Alla inlägg den 18 november 2008

Av Gary Larsson - 18 november 2008 08:21

Visst blev löpningen av nere i Kristianstad, fattades bara annat. Två! Tekniskt välutrustade herrar gjorde mig sällskap, en hyggligt tidig lördagsmorgon. Nu var det ju förstås inte löpteknik som avsågs i föregående mening utan annan mer teknisk teknik. Båda två var nämligen försedda med GPS-pulsklockor, som kunde ge svar på det mesta avseende fart, puls, distans, kaloriförbrukning med mera. Ibland undrar jag om dessa klockor verkligen behövs för att springa, nog har jag pulsklocka och så, men allt som oftast springer jag mer på känsla och tid.

Nu ska ju inte min tidtagning på träningen missförstås. Det är så att jag oftare räknar den tid jag varit ute och sprungit, än hastighet och längd på passet i kilometer. Det finns så många faktorer som spelar in på de sistnämnda variablerna. Det märktes om inte annat när vår inledande medvind efter en vändpunkt blev motvind, då ökade pulsen trots att farten sjönk.

En timmes löpning blev det, efter lite kringelikrokar i ett mycket platt Kristianstad och det är skönt att efteråt kunna säga att det inte var speciellt jobbigt. Det är för övrigt en fråga som jag ofta får: Är det inte jobbigt att springa, simma eller cykla så långt, som du gör? Nej, inte nödvändigtvis. Det beror på hur mycket jag tar i, inte hur långt det är. Jag kan vara helt slut efter en kvart.  

Mina medlöpare kunde dessutom informera om snitthastighet/km, snittpuls/min snittemperatur + en massa annan viktig (?) information. Nu kan ju de tekniska attiraljerna förstås förgylla löpningen speciellt om man oftast springer själv och/eller höja kvalitén på din träning rent prestationsmässigt. Kanske kan de till och med vara skillnaden som gör att en del faktiskt lyckas ta sig ur soffan och ut i löparspåret. Egentligen tror jag bara att det handlar om att bestämma sig. Har jag väl bestämt mig för att träna, så blir träningen av oavsett hur eländigt vädret är.

Jag gillar enkelheten med löpningen, lite som en fristad från all ny teknik, som tvingar sig på i form av mobiler, i-pods, datorer m m. Det krävs heller inget löparstadion, eller folkfest, som Göteborgsvarvet, för att springa, egentligen bara ett par bra löparskor. Fast det är klart, jag behöver ju mina specialgjorda sulor för att inte få ont i ryggen, stretcha ryggen för att inte få ont i knäna, smörja in fötterna för att inte få skav och helst träna mage/rygg för att det ska kännas riktigt bra … men annars så;)

Ovido - Quiz & Flashcards