Alla inlägg den 10 november 2008

Av Gary Larsson - 10 november 2008 19:20

Jag har sett att Alingsåstidningen ett tag har haft veckans bloggare. Nu har det blivit dags för mig att gästblogga i tidningen. Jag fick förfrågan idag och tackade självklart ja, nästa vecka är min vecka. Det känns lite ovant att plötsligt vara tvungen att blogga. Ett blogginlägg om dagen ska skickas in till tidningen. Frågan är vad jag ska skriva om? Träning - hälsa och kost förstås, men hur? Egentligen skulle jag vilja samla ihop alla de inlägg som jag är mest nöjd med, men så kan jag ju inte göra. Det får helt enkelt ge sig, hittills har det ju alltid dykt upp saker att skriva om.


Nyligen kritiserade jag ju sportspegelns sätt att presentera triathleten Claes Björling. När jag tittar lite på min träning inser jag att här behöver nog sållas lite. Värstingpassen ska ju definitivt inte in på AT-bloggen, dem håller jag ju oftast för mig själv.   

Av Gary Larsson - 10 november 2008 18:00

Idag har vi introducerat ett nytt tema på skolan, Asien. Jag var med i en liten grupp som körde ett kort yogainspierat inslag. Yoga är jättebra det är inte det, men jag behöver mina iläggssulor. Att stå barfota på ett mattbeklättbetonggolv och göra rörelser gör ont i min rygg. Tre gånger upprepades yogan, den fjärde klarade jag mig undan då min klass med nior skulle simma. Det känns lite motstridigt att prata om inre harmoni och balans, när rörelserna skapar oordning i den obalans som finns i kroppen.


Obalansen är som det är nu under kontroll, så frågan är om det är värt att bringa balans i kroppen. Det lär ta tid, så det får bli ett framtidsprojekt, nu funkar det hyggligt i alla fall. Jag får mina känningar, men jag har motmedel som fungerar. 





Av Gary Larsson - 10 november 2008 06:24

Till min stora glädje och förtjusning visade sportspegelredaktionen ett inslag igår om Claes Björling. En svensk triathlet som varit i världsklass, men som när han var på topp åkte på en fysisk utbränning liknande Per Elofsson.

Nu var han dessbättre på väg tillbaka mot toppen igen, efter en lång återhämtningsperiod.


Triathlon är en jättebra allroundträning för kroppen, som passar de allra flesta. Varför måste den alltid framhävas som extremsport i sportsändningarna? Det berättas i inslaget om att Claes innan han blev utbränd tränade 30-40 timmar i veckan, nu tränade han i princip ingenting (10 timmar i veckan). Som lök på laxen visade de också lite från hans träning, i och för sig härliga cykelbilder, löpbilder men varför var det tvunget att visa simbilder från en sjugradig sjö?? Självklart simmar vi triathleter i inomhusbassänger så här års.


Nu återstår det att se hur många som missuppfattat triathlonsporten den här gången.


  

Ovido - Quiz & Flashcards