Direktlänk till inlägg 16 september 2008

Cykelhjälms argument

Av Gary Larsson - 16 september 2008 08:18

På fredag kommer vi att ha en cykeltemadag för eleverna i skolan. En ambulanssjukvårdare kommer att berätta om betydelsen att använda hjälm. En från ntf kommer att titta på elevernas cyklar, så att de är säkra d v s har fungerande bromsar, reflexer, lampor m m. Sportson kommer också att komma dit och serva cyklar. I samband med detta kommer vi att få 40 cykelhjälmar att dela ut till eleverna.


Samma kille kunde även få fram hjälmar till oss i personalen, eftersom vi ska vara goda föredömen. Barn gör ju som bekant inte som vi säger utan som vi gör. En kort liten stund var vi på väg att tacka ja till detta förmånliga erbjudande, men sedan opponerade sig några lärare, som under inga omständigheter skulle använda cykelhjälmarna. Dock var det ju jättebra att eleverna skulle få hjälmar och även en självklarhet att de skulle använda dessa. Det är ju till och med lag på de ska använda hjälmar och lagar är till för att följas menade de.


Min syn på lagar och förordningar är att de måste finnas som riktlinjer för de som inte begriper bättre. Det finns t ex de som tror att de kan köra mot rött, fiffla med skatten, röka inne i restauranger, tjuvåka på tåg, parkera fel m m utan några konsekvenser. Frihet under ansvar funkar liksom inte för en del och i väntan på att det blir lag även för vuxna att ha hjälm när vi cyklar gäller det att ha lite bra argument för att legitimera det korkade i att cykla utan hjälm. 


- Jag cyklar så försiktigt, så jag ramlar aldrig.

- Jag har ingen hjälm och har inte råd att skaffa någon.

- Det förstör frisyren.

- Den är besvärlig att ha med sig.

- Jag har inget i huvudet att vara rädd om.

- Jag vill få lite valuta för all den skatt jag betalat till sjukvården.

- Det vore skönt att få en assistent som tar hand om mig, om jag får en bestående hjärnskada.

- Mina barn klarar sig utan mig om jag skadar huvudet allvarligt.

   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gary Larsson - 12 februari 2010 21:49

Det har blivit dags att sätta punkt för bloggskrivandet, kanske inte för gott, men för ett bra tag i alla fall. Jag känner och det kanske märks även i inläggen att gnistan och energin har försvunnit. Det är om den kommer tillbaka som bloggen återupps...

Av Gary Larsson - 24 januari 2010 20:44

Efter stollekörningen i tisdagskväll tog jag revansch på mig själv under gårdagskvällen på Kullingshofs elljusspår. En betydligt försiktigare öppning på 7,15 kunde följas upp med ytterligare ett 7,15 varv, innan tröttheten gjorde sig påmind. Tredjeva...

Av Gary Larsson - 20 januari 2010 21:47

Nu när jag fått de efterlängtade varvtiderna, kan det bara konstateras att jag körde lika vettlöst, som den gång jag deltog på JSM i längdskidor i Ulricehamn. 10 km tar sin tid att köra och blåser man på från början får man en tung resa. Det är ju tr...

Av Gary Larsson - 19 januari 2010 21:35

Till och med att det blev en comeback på skidtävlingsarenan i år. En inte allt för seriös tillställning, tisdagskväll vid kullingshofsstugan i Vårgårda. OK Kullingshof arrangerade ett kombinerat klubbmästerskap och Vårgådamästerskap. Nu kan jag inte ...

Av Gary Larsson - 10 januari 2010 15:13

Det blev Långaredsbanan som förärades med ett kvällsbesök igår för längdskidåkning. Nio varv med hög fart, först fem med snittfart precis under 6 minuter. En stunds vila, sedan fyra till, men då hade stinget i armarna mattats såpass att snittfarten r...

Ovido - Quiz & Flashcards