Direktlänk till inlägg 25 december 2008

Tävlingssummering 2008

Av Gary Larsson - 25 december 2008 21:43

Det blir inget Sylvesterlopp i år så tävlingssäsongen är avslutad. Många nämnvärda prestationer har jag samlat på mig under året, mestadels tävlingar förstås. Jag hade ju som mål att bli ett snäpp bättre och vinna svenska cupen. Den tydliga delen av målet lyckades jag med. Det mer luddiga målet att bli bättre hmmm... placeringsmässigt lyckades jag, tidsmässigt låg tävlingarna som var på samma banor som förra året på i stort sett identiska tider. Det blir till att ha kvar målet till nästa år. Jag har lite nya idéer för hur jag ska lyckas. De kommer i nästa blogginlägg. Ambitionen fanns att springa mer tävlingar innan och efter triathlonsäsongen, men motivationen saknades.

Terräng-DM 8 km: Blev trea efter en inledningsvis härlig kraftfull löpning, som tyvärr mattades betänkligt, när inte coremusklerna orkade hålla emot. Kämpatakterna satt dock i och jag kunde hålla undan för fyran hela vägen in i mål.

Seriematch 5000m: Banlopp där placeringar är viktigare än tiden. Tiden vart inget vidare, inte placeringen heller. Allmänt trög löpning, låsningen i bröstryggen slog till och tog död på det roliga efter halva loppet.

Hallstahammars triathlon (olympisk distans 1500-40-10): Olidligt varmt var det, den första tävlingen för säsongen. Masterklassen startade själva, vilket gjorde simningen till en vanlig träningsrunda i sjön d v s ensam. En snabbsimmare drog iväg, sedan var det jag, sedan klungan. En ganska knixig cykelbana, sex och ett halvt varv, som gick riktigt bra. Tappade i vanlig ordning tid, men inte så mycket som jag brukar, vilket gjorde att löpningen kunde springas med marginal till total värmekollaps. En stabil andraplats i mål.Furulundstriaden (sprint 750-20-5): Lika ruggigt varmt som i Hallstahammar, nu bara hälften så långt. Simmade sämre, cyklade jämnt, sprang bättre. I mål som tvåa på tre sekunder sämre tid än förra året. Ganska  slätstruken känsla just nu till tävlingen.   Göteborgs Triathlon (olympisk distans 1500-40-10): Simstarten grötig i vanlig ordning i Göteborg då alldeles för många startar samtidigt, gjorde att jag hamnade långt bak i förhållande till min kapacitet. Kanske hade jag igen det under cyklingen, som gick helt ok. En skaplig löpning, där jag sakta men säkert plockade tid på framförvarande M 35:or. Vid sista vändpunkt med 1,25 km kvar var jag ikapp en av dem, sprang förbi ganska direkt och började successivt öka tempot, men han vägrade släppa. Inne på upploppsrakan stormade vi förbi dåvarande trea i loppet, som inte ont anande sprang mot vad han trodde en säker tredjeplats. Jag hade hela tiden kommandot och vägrade släppa det, grymt skön känsla efter målgång. I mål skulle det visa sig att jag pressat min tid från föregående år med ynka tre sekunder. Tre sekunder som faktiskt var skillnaden mellan pallplatsen och en femteplats detta år.Säter triathlon (sprintmästerskap 750-20-5): Riktigt taggad tog jag täten iväg på simningen och höll den det första av två varv. Andra varvet betydligt tröttare, men hängde ändå med så pass att jag kom iväg på cykeln med Michael Thorén. Vi turades om i totalledning och att ligga där framme under större delen av cyklingen efter ledarmotorcykeln var verkligen inspirerande. Löpningen gick skapligt bra, men jag saknade fortfarande den riktiga speeden. En säker seger i M35 klassen, lite tunt motstånd kan tyckas, men segern kändes riktigt bra. Faktiskt första mästerskapsguldet sedan junioråldern, att Madeleine samtidigt vann D 35 gjorde inte familjelyckan sämre direkt. Örserums triathlon (olympisk distans 1500-40-10): Inte speciellt taggad, mer måstekänsla i kroppen. Simmade i täten av det 70 pers stora startfältet, häftigt i sig, men det gick inte så fort, så jag fick inte mycket att gå på ut på cyklingen, som blev stressad och krampaktig. Tappade mer än brukligt, men hade ändå hygglig kontroll på M35orna ut på löpningen och kunde utan att förta mig, ta mig i mål som tvåa.Horla triathlon (450-28-7,5): Hemmatävling, så gott som. Simmade bra och hängde med elitgruppen, tyvärr lyckades jag inte komma med i förstaklunganpå cykeln, i och för sig kanske lika bra. En stund senare kom två nya cyklister ikapp som jag åkte med på rulle bakom ett bra tag, ända tills jag fick dåligt samvete, då drog jag en stund sedan tappade jag dem. Fullkomligt tanklöst cyklat! Sista kilometrarna kom en större klunga ikapp, som jag valde att rulla med i för att hämta kraft till löpningen. Det föll väl ut och jag kände till och med stark hela vägen upp för ekebacken och det vill inte säga lite. Hade äntligen lite bra driv i löpningen.Hällsnäs Aquathlon 3 x (100m sim +750 m löp): En himla kul tävling, främst för att jag slapp cykla, men också för att det gick riktigt bra. Nu hade jag äntligen riktigt bra driv på löpbanan som snirklade sig runt inne på Hällsnäsområdet, efter en tuff kamp med Martin Flinta fick jag till slut se mig besegrad av honom som trea, men det var verkligen kul att pressa honom till mållinjen. Kvällen förlöpte i hällregn, som kylde ordentligt, framförallt inför simstarten, fick en riktig ångestattack på startlinjen. Desto skönare var det att komma in och äta en fenomenalt fin buffé som ingick i startavgiften. Stockholm Triathlon mästerskap olympisk distans (1500-40-10): Mitt inne i Stockholm kördes tävlingen, riktigt häftigt att cykla fram på avstängda gator mitt i staden, lite svårt ibland att få koll på vart jag skulle. Sammantaget gick själva loppet hyggligt, blev trea till slut men upplevelsen var större än resultatet. Jag kommer igen nästa år igen, då är det mästerskap igen och då hoppas jag det är tvärtom. Getinge triathlon (400-20-5): I säsongens elfte timme slängde jag mig in i ytterligare en tävling, mycket för att dottern skulle vara med i barnklassen. Jag hittade inget bra svar på varför inte jag skulle vara med, så det blev ytterligare en triathlonstart denna sommar. Ovanligt nog så var det på cykelmomentet som jag tidsmässigt drog ifrån konkurrenterna. Det var skönt att faktiskt få komma först i mål även om det nu bara var motionstävling.

Antensimning 10 km: I år var det dags igen rakt över sjön från finnviken till slottsviken i Gräfsnäs. Ingen tävling men väl en rejäl prestation. Denna gång mer förberedd på vad som väntade, alltså mer dricka och mat med i följebåten. Det tillsammans med bättre vindar gjorde att jag kapade tiden från första simningen med ca 20 min.

Var rejält mätt på tävlande i mitten och efter säsongen. Många tävlingar blev det så här i efterhand, något att fundera på till nästa år. Jag återkommer med träningsplan och tävlingsplan inför 2009 i det närmaste.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gary Larsson - 12 februari 2010 21:49

Det har blivit dags att sätta punkt för bloggskrivandet, kanske inte för gott, men för ett bra tag i alla fall. Jag känner och det kanske märks även i inläggen att gnistan och energin har försvunnit. Det är om den kommer tillbaka som bloggen återupps...

Av Gary Larsson - 24 januari 2010 20:44

Efter stollekörningen i tisdagskväll tog jag revansch på mig själv under gårdagskvällen på Kullingshofs elljusspår. En betydligt försiktigare öppning på 7,15 kunde följas upp med ytterligare ett 7,15 varv, innan tröttheten gjorde sig påmind. Tredjeva...

Av Gary Larsson - 20 januari 2010 21:47

Nu när jag fått de efterlängtade varvtiderna, kan det bara konstateras att jag körde lika vettlöst, som den gång jag deltog på JSM i längdskidor i Ulricehamn. 10 km tar sin tid att köra och blåser man på från början får man en tung resa. Det är ju tr...

Av Gary Larsson - 19 januari 2010 21:35

Till och med att det blev en comeback på skidtävlingsarenan i år. En inte allt för seriös tillställning, tisdagskväll vid kullingshofsstugan i Vårgårda. OK Kullingshof arrangerade ett kombinerat klubbmästerskap och Vårgådamästerskap. Nu kan jag inte ...

Av Gary Larsson - 10 januari 2010 15:13

Det blev Långaredsbanan som förärades med ett kvällsbesök igår för längdskidåkning. Nio varv med hög fart, först fem med snittfart precis under 6 minuter. En stunds vila, sedan fyra till, men då hade stinget i armarna mattats såpass att snittfarten r...

Ovido - Quiz & Flashcards