Alla inlägg den 20 mars 2008

Av Gary Larsson - 20 mars 2008 20:46

Äntligen börjar påsklovet!


Nu bör den fysiska återhämtningen komma ikapp, visst har jag fått till i det närmaste toppresultat på träningarna, men det har kostat mycket mental och fysisk kraft. Några exempel: simningen i tisdags gick fort med dolme + paddlar, hade bestämt mig för att simma 100 m med 1,30 start d v s ju fortare jag simmar än 1,30 desto mer vila. Jag hade 1,15-1,17 på de tolv första. Precis innan vilan efter den trettonde kom det en obetänksam unge in rakt framför mig, med ett smärre konststycke lyckas min undanmanöver och han klarade sig undan paddlarna. Det är sådant man alltid får räkna med, när man simmar på allmänhetens badtid, så egentligen inget att gräma mig över. Jag fick ju ändå till 1300m i bra tävlingsfart. Efter denna snöpliga fadäs kändes kroppen helt matt, en matthet som sedan satt i de återstående metrarna i bassängen. I normala fall brukar det räcka med 100 m lätt simning innan musklerna återfår full slagkraft. Nu var det segt hela eftermiddagen och kvällen.


Idag fick jag ytteligare bevis för att den fysiska återhämtningen är för dålig. Jag sprang idag, med tävlingsskorna för att få hälkappans tryck mer vid sidan av blodblåsan, för att möjliggöra ett par snabba intervaller. Klenade dessutom in hälarna med rejält med fotkräm, så att hälen skulle glida som bambi på isen. Det lyckades faktiskt, om än att jag bara lyckades uppmana kraft till tre heroiska intervaller a 4,5 min styck. Jag hade inga riktmärken, men det borde gått fort för pulsen pumpade högt. Helt utpumpad växlade jag till lite simning, men det fanns inte mycket kraft att hämta, vare sig i armar, ben eller de sammanhållande rygg och magmusklerna.


Det sägs att den fysiska återhämtningen är som bäst mellan 22 och 02 och den mentala återhämtningen 02-06. Det torde stämma, eftersom jag mentalt varit hyggligt återhämtad, men inte fullt fysiskt. Sömnen har funkat 02-06, men jag har inte märkligt nog inte orkat gått och lägga mig vid 22 utan blivit sittande i soffan framför TV:n alltför länge. När jag väl varvat ner krävs det en kraftsamling att lyfta ur soffan, som i och för sig är rejält nersutten, men ändå och visst är det bra med många kanaler, men alltid är det något som fångar mitt intresse. Det var bättre förr när vårt kanalutbud var begränsat till 1-2-4, då var chansen mindre att hitta något värt att titta på.   

Ovido - Quiz & Flashcards