Alla inlägg den 6 mars 2008

Av Gary Larsson - 6 mars 2008 19:41

Imorgon är det sött och fett som gäller för att tillfredsställa hjärnans lustcentra. Den viktiga fredagsfikan har denna vecka fallit på min lott. Själv är jag inte mycket för fredagsfikan längre, men jag äter gärna ett nyttigt mellanmål. Nu är det väl så att jag är nödd och tvungen att äta själv av fredagsfikan, annars vågar väl ingen annan äta. Läste någonstans om någon som hade blandat i lite marijuana i fredagskakorna han bjöd på i hopp om att kollegorna skulle bli extraglada, vilket tyvärr inte föll så väl ut. Kollegorna blev tämligen dåliga av drogen istället.


Det gäller alltså att hitta ett recept som dels är tillräckligt sött och fett för att hjärnan ska få sitt och tillräckligt näringsrikt och mättande för att kroppen ska få sitt. Omöjligt uppdrag tänker ni! 


Nja kanske inte ändå, vad tror ni om det här receptet på smal chokladkaka?

3 ägg

2,5 dl socker

1 dl vetemjöl

0,5 tsk bakpulver

0,75 dl kakao

2 tsk vaniljsocker

2 krm salt

250 gr kesella

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och soocker pösigt. Blanda mjöl, bakpulver, kakao, vaniljsocker och salt i en bunke. Vänd ner äggsmeten tillsammans med kesellan. Häll smeten i en smord, bröad form med löstagbar kant. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 25 min. Låt kakan kallna. Pudra över lite florsocker. Jag tar mig friheten att minska lite på sockret och istället byta till vaniljkesella.


Ovido - Quiz & Flashcards