Alla inlägg den 13 mars 2008

Av Gary Larsson - 13 mars 2008 20:47

Jag kände det redan efter fem minuters löpning att det skulle bli skavsår, tyvärr kunde jag inte, eller snarare ville jag inte förmå mig kliva av löpbandet. Mycket beroende på en frustration över den allmänna situationen och avsaknaden av ett riktig genomkörande pass så här långt på veckan. Nu hade jag chansen och tog den, frågan är hur dyr efterräkningen blir. Passet föll i alla fall ut till stor belåtenhet. 20 min med 18Km/h i och för sig ingen lutning, men också en förhållandevis låg puls, som högst under de 20 min 164 slag /min efter en långsam stegring. Därpå ca 3 min vila lite fix med skorna för att om möjligt lindra skavet, sedan 10 min med 16 km/h och 2 % lutning. Även under denna intervall toppade inte pulsen över 165 slag. Jag hade som ambition att springa en 5 min med 14 km/h fart och 4 % lutning, men då blev det tvärnej från hälarna. Kroppen var dock helt återhämtad, pulsen dök som en veritabel pilgrimsfalk direkt efter att intervallerna avslutats (ner till 100 på 40 sek).


För er nu som tycker att lite skavsår är väl inget att gnälla över, kan inte min hälproblematik. Jag har nämligen små knölar som sticker ut från hälbenen. Dessa små knölar, har nött sönder i princip varenda sko jag har och när jag får skavsår på hälarna drabbas dessa knölar och det blir rejäla blodblåsor. Tack och lov, så drabbades bara den vänstra hälen den här gången. Efter att ha lagt hälarna på ett frysblock för nedkylning i en kvart lindrades tillfälligt den pulserande värken. Den kommer tyvärr tillbaka om historien upprepar sig och nåde den som så mycket som petar på vänsterhälen de närmaste dagarna.






Av Gary Larsson - 13 mars 2008 20:30

Nog för att jag ganska ofta är och har varit i bassängen i Nolhaga, men hur känslig kan man vara för vattentemperaturen egentligen. Det känns ju löjligt att säga att det är kallt i bassängvattnet, när jag sommartid simmar i sjöar och det är dryga 21 grader utan våtdräkt. Trots det kan jag tycka att det vissa gånger känns kallare än annars i bassängen. Det finns en på väggen en digitaltermometer som visar aktuell temperatur i vattnet och ofelbart, så har den visat kallare temperatur de gånger jag tyckt det känts kallt. Så långt låter resonemanget helt logiskt, men temperaturdifferensen mellan ok och kallt är faktiskt så lite som 0,2 grader (27,5 = ok - 27,3 = kallt). Det låter och känns osannolikt, men varenda gång det har differentierat, så har jag känt det!


Jag har för övrigt passat på och gjort några extrabesök i bassängen den här veckan, efter elevernas simlektioner. Inte så långvariga (ca 10-15 min) och inte så intensiva, men ändå så värdefulla, för att bibehålla simkänslan och tekniken. Jämför sådant du inte gjort på länge fast kan t ex bowla, åka skridskor, cykla, köra bil m m. Du kan det fortfarande, men det känns lite nytt, lite trevande innan du kommer igång. Jag hoppas med andra ord slippa den trevande starten på lördagssimningen. 

Ovido - Quiz & Flashcards