Alla inlägg den 25 mars 2008

Av Gary Larsson - 25 mars 2008 08:54

Idag passade jag på att morgonsimma på allmänhetens badtid. Det blir aldrig riktigt optimalt, eftersom det blir en del kryssande fram och tillbaka i bassängen. En bra sammansatt crawlserie blev det, där jag märkbart kände ett lyft sedan lördagsteknikpasset. Byggde sedan vidare med de teknikövningarna, när morgonsimstrafiken tätnade på banorna. 


Som jag befarade "förstörde" jag morgonsimningen för en del åtminstone av kroppsspråk och blickar att döma. De får stå ut, i vetskap om att jag flyttar ut min simning så fort det blir badvarmt ute. Simklubben har inte plats för pensionerade tävlingssimmare. Det är ju trots allt snart 20 år sedan jag var aktiv i simklubben. 


Jag kan ju passa på att slå ett slag, mest i luften förmodligen men ändå, för att bygga ut simhallsdelen istället för Nolhagahallen, Handbollens högborg. De senaste planerna tyder ju på att den ombyggnaden går före, simhallsutvecklingen. Det är ju så när det handlar om elitidrott, då kan det vaskas fram pengar, men när det gäller folkhälsan är det inte mätbart på samma sätt och betydligt svårare att få fram pengar.


Jag är ganska säker på att många fler hade motionssimmat om det funnits mer plats i bassängen. Nu är motionssimmandet för att hårddra det allt som oftast inklämt på de två mittenbanorna med skrikande och plaskande barn som leker med liv och lust och simklubbssimmarna som i alla fall inte skriker, men kanske plaskar desto mer också det med liv och lust.

Dessutom med en målmedvetenhet om att en dag sätta Stefan Nystrand och Therese Alshammar på plats. 


Att simma är en ultimat motionsform för alla, allt från dessa tävlingssimmare till rejält överviktiga, som i bassängen kan konditionsträna utan att behöva  bära upp sin kropp, med onda knän och ryggar som följd. Den enda nackdelen med att simma är ringarna efter glasögonen, som ger upphov till små mindre käcka påsar under ögonen, vilket föranleder frågan: Sovit dåligt?       

Ovido - Quiz & Flashcards