Alla inlägg den 22 mars 2008

Av Gary Larsson - 22 mars 2008 17:00

MIO suger för att använda min dotters vokabulär och jag är benägen att hålla med henne. Vi har nyligen införskaffat ett nytt TV-bord och en TV-bänk. TV-bänken var det inga problem med eftersom den var färdigmonterad, problemet var att det var så tungt att sambon inte orkade lyfta in det utan vi fick värvat en granne.


Tv-bordet däremot vållade stora problem. Det fanns i och för sig färdigborrade hål att skruva i skruvarna i, så det verkade inte övermäktigt svårt. Jag har ju skruvat ihop en och annan Ikeamöbel genom åren. De två första benen skruvades med van hand fast i bordskivan, men för de två nästkommande benen matchade inte skruvhålen i bordsskivan bordsbenens skruvhål. Till slut med mycket möda lyckades jag få i en skruv i varje ben. Det borde varit en skruv till i varje ben, men det förblev omöjligt. Bordet småhaltar lite, men ok vi har inte bemödat oss att köra tillbaka det ännu.

Men det kommer att bli av.


Idag späddes nämligen missnöjet på. Vi hämtade nämligen hem vår nya soffsektion idag. En ivrig familj öppnade de nerpaketerade soffdelarna med stor förväntan. När benen skulle skruvas fast uppstod ett tankeproblem, för att sedan förbytas i stort bryderi. Det skulle ju inte skruvas något, delarna skulle bara hakas i varandra sades det i affären. Det fanns för det första fler skruvhål än ben på de olika sektionerna. Nu gällde det att tänka som hon som beställt benen tänkt. Men hon måste ha missat något väsentligt i beställningen eller så hade de som skulle borra och plugga i skruvgängor tappat en skruv. Divanen som ska vara i hörnet har nämligen bara tre förborrade hål, och det kan ju tyckas märkligt att den ska stå på tre ben, men det kanske hängde samman med de sektioner vi valt. Så med en del välriktat våld fick vi nästa sektion på plats, för att se om det möjligen var så men, nej. När jag lite försiktigt provsatte mig tippade soffan ner i hörnet, där jag tyckte det saknades ett ben. Ringde så till MIO - service och frågade om det verkligen var så att divanen skulle stå på tre ben. - Fem eller möjligen fyra blev svaret. Typiskt nog har MIO stängt i vår stad kommande två dagar så vår gamla soffa kommer till heders igen. Tack och lov har vi inte bjudit in några gäster i påsk för att provsitta vår nya soffa och det lär väl dröja. Två av tre dyra prylar med felaktigheter, duger inte MIO. Ni suger!


Lägg därtill att sambons syster skruvat ihop ett köksbord med de medskickade skruvarna. Tragikomiskt nog var skruvarna för långa och stack igenom bordsskivan när de vände bordet rätt.

Av Gary Larsson - 22 mars 2008 09:30

Yes! Jag fick de svar jag ville ha, när jag idag krängde på mig våtdräkten och det var inte bara att jag kom i den. Jag kunde simma fort i den också, hyggligt bekvämt, strax efter sju på morgonen utan någon direkt insimning, simmade jag 5 hundrametare på 1,11-1,13 med ca dryga 15 sek vila mellan.


Resterande del av simningen idag ägnade jag åt teknikträning enligt min återhämtningsplan. Det har som tidigare nämnts varit slitsamt att få till bra speed i de olika momenten inte minst spinningen. Nu är det 1 timme till start för nästa pass, som jag med viss bävan ser fram emot. Kommer benen svara bättre på belastningsökningar idag mot igår, då det var extremt segt? 

Ovido - Quiz & Flashcards