Alla inlägg den 9 februari 2008

Av Gary Larsson - 9 februari 2008 09:22

Det blev ett morgonpass som hade allt. En trög start, en bra mitt och en matt avslutning. Jag hade en idé idag om att simma mer sammansatt (vanlig) idag och jag verkställde idén. Det är lätt att bli bekväm med att simma mycket med paddlar och dolme, lite som att det är bekvämt med våtdräkt. Det går både snabbare och lättare. 


Intressant fenomen för övrigt. Det är ju lätt att tro att det råder ett linjärt samband mellan hur snabbt du simmar och hur mycket du tar i, men så är det definitivt inte. Ju snabbare du simmar desto högre upp ur vattnet kommer du och det gör ju att du får mindre vattenmotstånd, mindre vattenmotstånd gör att det går lättare och ännu fortare.


Crawlandet med både armar och ben kostar lätt en massa energi, speciellt om du har dålig teknik, kostar det en massa energi blir du trött och tappar farten och vattenläget. Om denna träningstes stämmer behöver du simma korta sträckor och fortare i början, för att sedan öka på längderna. När du har simmat en del och är i hygglig form kan du simma långt med både fart och energisnålt. Idag hade jag 1500 m + 750 m på programmet, klockan var förstås igång, det är hjälp om jag blir osäker på hur långt jag simmat, jag vet ju hur fort varje 100m går. Det blev 22.20 på 1500 och 10.45 på 750 m, betänk också att det är innan frukost, före kl 08.00 och dagen efter challengepasset på Hälsostudion. Jag är jättenöjd! Men längtar redan efter att klockan piper halv sex i morgon bitti. Det är träningsglädje det.

Ovido - Quiz & Flashcards