Alla inlägg den 16 februari 2008

Av Gary Larsson - 16 februari 2008 20:04

Trots allt cyklande igår så hade jag min ambition kvar att testa formen på en 1500m sammansatt simning. Innan frukost och innan halv åtta på morgonen, så finns det lite tillgodo tidsmässigt och det är ju skönt att veta om det inte går jättefort. Nu gick det rätt fort i alla fall. Öppning första 400m på 5,30, 750 m på 10,30 och slutligen i mål på 21,10, Det är forfarande långt till personbästat på 18,44, men då var jag tävlingssimmare. I snitt låg jag på 1,25 nu mot 1,15 då, ofattbara 10 sek långsammare per 100m. För att ytterligare få upp farten nu handlar det om kortare sträckor 50/100/200 och mer vila för att få upp farten under 1,20 fart. Vad mycket siffror det blev nu. Hur som helst är jag betydligt snabbare i år mot förra året.


Testloppet tog hårt på krafterna och kolhydratförrådet försvann i en stor virvel ner i musklernas mitokondrier, ungefär som en v8 motor slukar bensin, så resterande del av simpasset blev teknik och uppmjukning av de krampande musklerna.

Av Gary Larsson - 16 februari 2008 10:05

Cykel musklerna fick sig en bra omgång igår när jag och sambo Madeleine begav oss iväg på en längre mtb-runda distansfart (3tim). I vanliga fall cyklar jag ju själv när jag är ute så det var lite stressande att ha någon med. Jag kände en viss skyldighet att hålla uppe en jämn bra fart, vilket var segt igenom hela passet. Utvärderingen av passet gav att jag legat på låg blodsockernivå och pressat fettförbränningen till det yttersta. Cykeln går rejält trögt också eftersom lagren är utslitna, men ok, det är ju inte snittfarten som avgör om passet är bra eller inte utan snittpulsen.  


En rejäl måltid lite sömn sedan var det spinningcykeln som gällde, intervallpass (1tim), som gick förvånansvärt bra. Nu fanns det en annan kraft i benen, men de hade ju också kolhydratbränsle att tillgå.


Frågan är ju vad som är bäst att cykla inne eller ute. 


Cykel ute: + Nya miljöer/vägar, frisk luft, varierande terräng

                 - Kallt, bilar, fartanpassning till sällskapet.

Cykel inne: + Anpassningsbart motstånd, musik, varmt, gemenskap, egen    

                    fart


Segrare, idag ialla fall, cykling inne.

Ovido - Quiz & Flashcards