Alla inlägg den 24 februari 2008

Av Gary Larsson - 24 februari 2008 20:21

På en föreläsning i sociologi pratade Anders Östnäs om samhällspilen. Det var för många herrans år sedan, men han gjorde extremt bra för jag kommer ihåg den fortfarande. Den gick ut på att de allra flesta människor har någorlunda samma mål och sköter sig hyggligt dricker lite alkohol då och då äter en hel del skräpmat, tränar någon eller några gånger i veckan utan mål eller mening. Sedan finns det de människor som inte går att placera inom samhällspilens normala ramar. Det är uteliggare och brottslingar, deras mycket viktiga roll i samhällssystemet är att vara avskräckande exempel. Några som föräldrar behöver ha att peka på för sina barn och säga titta så det kan gå om man inte lyssnar på mamma och pappa.


Jag är varken brottsling eller uteliggare, men jag har mer och mer förstått att jag inte inryms bland samhällsnormerna. Jag är massans dåliga samvete för allt de borde göra med sin mat, träning och tänkande för att må riktigt bra. Jag vet vad som är bra för min kropp och ser till att den får det så att jag kan må bra varje dag. Det är extremt! Likväl som en del nyfiket undrar och tittar på uteliggare och brottslingar, så tittar folk på mig. En del förfäras och förkastar det brottslingar, uteliggare och jag gör. Den sista kategorin är de som lockas ut ur samhällspilens trygga famn av mina försåtligt utlagda krokar och själva blir renlevnads-samhällsextrimister.


Hur som helst kommer jag att fortsätta sträva efter att vara samhällsextrimist och om du vill, ge dig dåligt samvete för allt onyttigt du äter, för alla träningspass du borde ha kört och alla negativa tankar du tänker.


Kom ihåg! Du väljer själv och då väljer jag att inte ta på mig folks dåliga samvete. Visst är det extremt elakt av mig att de får bära det själva.   




Av Gary Larsson - 24 februari 2008 08:45

Det kan vara så att mina dagar i bassängen på lördagsmorgnarna är räknade. Jag har än så länge förmånen att vara med i en morgonbadarklubb som har tid i bassängen från 06.40-09.00 Nu är det ju mestadels jag som är i bassängen och simmar, medan de allra flesta är i bastun fram tills vattenpolospelandet börjar vid 08.30 En del väljer dock att sitta kvar i bastun även då.


När jag idag passerade förbi bastun för att fylla på min vattenflaska, hörde jag någon undra vem som fått in mig, med undertonen att jag inte platsade i gänget/har inget där att göra. Nu hörde jag inte vad som sagts innan eller efter denna undran. Risken finns att jag anses så opassande att jag inte längre kommer att vara välkommen.


Jag funderade lite på hur jag ska ställa mig till det jag hörde under morgonens cykling och kom fram till att försöka vinna tid. Det är ju lite känsligt att säga till någon som man inte känner så väl att vi tycker inte du hör hemma eller platsar här, så de kommer säkert inte att ta det med mig direkt utan gå via A som bjöd in mig till klubben. Det tar förhoppningsvis lite tid och ju fler lördagar jag kan simma desto närmare simvänlig temperatur i sjövattnet.


Det andra alternativet hade varit att gå in lejonkulan och prata med dem direkt om vad de menar inte är okej. Det är sannolikt så att det sticker lite i ögonen att se mig så vältränad, samtidigt som de flesta av herrarna har en rejäl kalaskula. Att gå in i bastun och ta diskussionen nästa lördag kan resultera att det är sista gången redan då.   

Ovido - Quiz & Flashcards