Direktlänk till inlägg 24 februari 2008

Jag är en samhällsextrimist -folkmassans dåliga samvete

Av Gary Larsson - 24 februari 2008 20:21

På en föreläsning i sociologi pratade Anders Östnäs om samhällspilen. Det var för många herrans år sedan, men han gjorde extremt bra för jag kommer ihåg den fortfarande. Den gick ut på att de allra flesta människor har någorlunda samma mål och sköter sig hyggligt dricker lite alkohol då och då äter en hel del skräpmat, tränar någon eller några gånger i veckan utan mål eller mening. Sedan finns det de människor som inte går att placera inom samhällspilens normala ramar. Det är uteliggare och brottslingar, deras mycket viktiga roll i samhällssystemet är att vara avskräckande exempel. Några som föräldrar behöver ha att peka på för sina barn och säga titta så det kan gå om man inte lyssnar på mamma och pappa.


Jag är varken brottsling eller uteliggare, men jag har mer och mer förstått att jag inte inryms bland samhällsnormerna. Jag är massans dåliga samvete för allt de borde göra med sin mat, träning och tänkande för att må riktigt bra. Jag vet vad som är bra för min kropp och ser till att den får det så att jag kan må bra varje dag. Det är extremt! Likväl som en del nyfiket undrar och tittar på uteliggare och brottslingar, så tittar folk på mig. En del förfäras och förkastar det brottslingar, uteliggare och jag gör. Den sista kategorin är de som lockas ut ur samhällspilens trygga famn av mina försåtligt utlagda krokar och själva blir renlevnads-samhällsextrimister.


Hur som helst kommer jag att fortsätta sträva efter att vara samhällsextrimist och om du vill, ge dig dåligt samvete för allt onyttigt du äter, för alla träningspass du borde ha kört och alla negativa tankar du tänker.


Kom ihåg! Du väljer själv och då väljer jag att inte ta på mig folks dåliga samvete. Visst är det extremt elakt av mig att de får bära det själva.   




 
 
Niklas Jakobsson

Niklas Jakobsson

26 februari 2008 10:09

Har ungefär samma plan... men det är tveksamt om det är så nyttigt med såna mängder konditionsträning som vi genomför. Tror att de flesta läkare skulle hävda att det är skadligt på lång sikt.

http://niklas.jakobsson.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gary Larsson - 12 februari 2010 21:49

Det har blivit dags att sätta punkt för bloggskrivandet, kanske inte för gott, men för ett bra tag i alla fall. Jag känner och det kanske märks även i inläggen att gnistan och energin har försvunnit. Det är om den kommer tillbaka som bloggen återupps...

Av Gary Larsson - 24 januari 2010 20:44

Efter stollekörningen i tisdagskväll tog jag revansch på mig själv under gårdagskvällen på Kullingshofs elljusspår. En betydligt försiktigare öppning på 7,15 kunde följas upp med ytterligare ett 7,15 varv, innan tröttheten gjorde sig påmind. Tredjeva...

Av Gary Larsson - 20 januari 2010 21:47

Nu när jag fått de efterlängtade varvtiderna, kan det bara konstateras att jag körde lika vettlöst, som den gång jag deltog på JSM i längdskidor i Ulricehamn. 10 km tar sin tid att köra och blåser man på från början får man en tung resa. Det är ju tr...

Av Gary Larsson - 19 januari 2010 21:35

Till och med att det blev en comeback på skidtävlingsarenan i år. En inte allt för seriös tillställning, tisdagskväll vid kullingshofsstugan i Vårgårda. OK Kullingshof arrangerade ett kombinerat klubbmästerskap och Vårgådamästerskap. Nu kan jag inte ...

Av Gary Larsson - 10 januari 2010 15:13

Det blev Långaredsbanan som förärades med ett kvällsbesök igår för längdskidåkning. Nio varv med hög fart, först fem med snittfart precis under 6 minuter. En stunds vila, sedan fyra till, men då hade stinget i armarna mattats såpass att snittfarten r...

Ovido - Quiz & Flashcards