Alla inlägg den 1 februari 2008

Av Gary Larsson - 1 februari 2008 20:39

Jaha, då har jag challengat kroppen igen och det känns. Nya övningar inspirerade från Nikeconventet och något som kallas för funktionell träning. Du arbetar hela tiden med din egen kropp som motstånd och det är väl ingen match kan du ju tycka, om du tar kring 100 kg i knäböj och 50 kg i bänkpress.


Det är en rejäl match för du ger dig på kroppens allra minsta och svagaste muskler, bara det kan man ju tycka är fegt och lumpet, men oj oj, vilken nytta du har av de små musklerna. Det förstår du när du fått träningsvärk i dem, det gör ont i alla rörelser. En av dessa illmariga övningar träffade rakt i min svagaste länk nedre delen av ryggen (som det är nu i alla fall) .


Träning ger ju färdighet och svagheter går att göra till styrkor, om du vågar utmana dina svagheter. Ibland är det ju lättare att fega ur och då kvarstår problemet. Gäller ju även generellt i många situationer.


Jag brukar få känningar i det partiet av ryggen när jag simmar, så det blir extra intressant att se hur simningen känns i morgon bitti. Jag har ju vissa farhågor om att det kommer att gå tungt, dels var det länge sedan jag var i bassängen och dels har benen blivit tämligen håriga. För er killar och tjejer som aldrig rakat benen så är/känns långhåriga ben som att ha ett par  långkalsonger på sig i vattnet. Det är alltså inte för inte som simmare har välrakade ben. En del har till och med "hajskinnsbadkläder" för att ytterligare minimera vattenmotståndet, men då handlar det om att kapa tiondelar och hundradelar.


Av Gary Larsson - 1 februari 2008 15:57

Det borde vara dags att skrota BMI som mått på om du är överviktig. BMI räknas ut genom att dela din vikt med längden x längden. Då får du fram ett tal som inte tar hänsyn till vad kilona består av. Under 18 = undervikt 18-25 = normalvikt 25-30 = övervikt och över 30 = fetma 


Det gör det lättare att förklara för människor betydelsen av att träna. Det är ju faktiskt så att om du börjar träna så kommer din muskelvikt att öka, i alla fall om du tränar någorlunda vettigt. Det kompenserar i värsta fall precis den fettvikt du minskar vilket resulterar i att du väger lika mycket. Så efter tre veckors idogt tränande och ätande utan något större viktförändring lägger många av med sina hälsobefrämjande förändringar.


Själv har jag ett BMI på 24,5 och det är bara 0,5 från övervikt. Nu känner jag mig långt ifrån överviktig, snarare har jag för lite fett i kroppen bara 8 %.  

Ovido - Quiz & Flashcards