Alla inlägg den 12 februari 2008

Av Gary Larsson - 12 februari 2008 20:26

Jag har ju på ett genomtänkt och systematiskt sätt minskat 4 kilo fett. Det har känts kanonbra tills idag, då tankarna spårade ur under en stapplande morgonjogg. Jag fick nämligen känslan av att den matthet och trötthet, som de senaste dagarna slått läger i kroppen berodde på för lite mat. Jag lyckades dock utan att överäta och fördärva något komma på andra tankar.


Jag fick också bevisat för mig själv ikväll att det handlade om för lite sömn. Det är inte så att jag har sovit mindre än normalt, men jag har tränat mer än normalt och då behöver kroppen mer återhämtning och sömn för att fungera optimalt. Under dagen idag har jag tagit två lurar på ca 15 min och det har hjälpt väldans bra. Trycket på spinningpasset och på den efterföljande elitkvarten på löpbandet fanns det inget att klaga på.


Det går att få ut mycket på en kvarts löpning om man bara vill och vet vad man ska göra. Idag körde jag 3% lutning och sprang tre pyramider med 1 min promenadvila mellan (1 min på 15km/h 1 min på 16,5km/h 1 min på 18km/h 1 min på 16,5km/h och 1 min på 15km/h).    

Av Gary Larsson - 12 februari 2008 08:44

Gjorde en tur ut på Varaslätten i går kväll för att prata om vad fotbollsspelare bör äta för att kunna prestera bättre. Nu är det ju inte bara fotbollsspelare som kan prestera bättre om de äter bra mat, utan alla. Det kan betyda att du också kan må bättre om du tar fasta på något i den sammanfattning av föreläsningen som följer nedan.


Kroppens prestanda är utveckla under tusentals år och fungerar enligt principen om överlevnad. Det vill säga:

- Den sparar energi om möjligt

- Använder helst kolhydrater till bränsle

- Bryter ner muskler till rörelseenergi om kolhydraterna tar slut

- Den bygger upp muskler om möjligt


Det är så vare sig du tror, vill eller bryr dig. Det bästa är att du bestämmer själv vilken nivå du väljer att lägga ditt kostintag på. Kroppen anpassar sig till det du utsätter den för.


När ska du äta för att nå bra resultat?

Ät när du blir hungrig, ät långsamt (mättnadssignalen tar ca 20 min) och ät tills du blir mätt.

Låt det helst inte gå mer än 4 tim mellan dina måltider.

Energirik mat innan intensiv träning

Ät inte innan lågintensiva pass 

Direkt efter träning.


Vad ska du äta? 

Frukost:   

         Fiberrikt bröd, flingor, müsli, gröt, fil, yoggi,  nötter, frön   frukt, bär,  torkad frukt, ägg, avocado m m.  

Basmellanmål:

       Kesella/keso, makrillfile, avokado, yoggi, fil och

       frukt/grönsaker, måltidsbarer.

Lunch/middag: 

        Knuten näve:   Ris, pasta, potatis, quinoa, bulgur, mogirabha

        Knuten näve:  Kött, fisk, kyckling, ägg

        Handflata:    Broccoli, blomkål, bönor, ärtor,  paprika, majs, sallad,  gurka, tomater, morötter,  squash,  aubergin ,  frusna   grönsaksmixar

Energimellanmål t ex innan träning: 

         Nypon/blåbärssoppa, energidrycker, kaffe, ljust bröd, energikakor,  skorpor,    frukt, bär, nötter,  frön, torkad frukt.

Kvällsmål:  

         Grönsaker, rotfrukter, kesella, keso,  kyckling, makrillfilé, tonfisk 

 

¤ Skapa färgrika måltider.

¤ Undvik i möjligaste mån: Chips, öl, läsk, saft, godis, choklad, kex, kakor, tårtor, bakelser, pommes frites, pizza, kebab,  halv och helfabrikat. Det tillför inte kroppen något som kroppen egentligen behöver.

Följer du ovanstående matplan kommer du bland annat att:

Förbättra återhämtningen mellan träningar.

Förbättra koncentrationsförmågan

Förbättra uthålligheten genom lägre fettvikt

Få ökad muskelstyrka

Få bättre träningseffekt

Få färre infektioner

Få färre skador

Om du vill försöka dig på en kostförändring handlar det om att förankra det mental hos dig själv, för att lyckas.

Du bör ge kostförändringen tid för att få resultat.

Du bör vara målmedveten om vad kostförändringen ska leda till.

Du bör ha tillgång till den mat du vill äta.

Du kan njuta av resultaten.

Du bestämmer hur det blir.   

Jag har gett spelarna i klubben en månad på sig att försöka förändra i sitt kostbeteende, för att sedan återvända och ha en uppföljande diskussion.


Ovido - Quiz & Flashcards