Alla inlägg den 20 maj 2008

Av Gary Larsson - 20 maj 2008 21:26

För inte så länge sedan försvann Engla, nu har Nathalie försvunnit. Jag lider verkligen med de anhöriga. Den här gången känns det än mer påtagligt, eftersom det är i Alingsås, där jag bor som hon har försvunnit. Nu ikväll letar de efter henne i Gerdsken, sjön där jag simmar mina träningspass. Det känns lite obehagligt, ska jag våga mig på att simma där, innan hon blivit hittad? Hon kanske ligger i Gerdsken, undrar om jag någonsin skulle kunna simma ute igen, om jag skulle hitta henne på botten. Men hon kan ju å andra sidan fortfarande vara vid liv. Hur det blir med simmandet får jag ta beslut om innan torsdag, då jag i alla fall tänkt simma.   

Av Gary Larsson - 20 maj 2008 20:42

Det är länge sedan nu, säkert 25 år sedan och hönsen är förstås döda, men de begrep något som jag först på senare har kommit på. Kålrötter är gott och nyttigt. Jag har minnesbilder av mig själv, när jag matar hönsen med kålrötter som min mormor och morfar odlat själva. De blev som tokiga och kunde äta hur mycket som helst. Det var väl här någonstans jag grundlade tanken att kålrötter är hönsmat. En tanke som har satt sig djupt för det är först nu, som jag själv har börjat äta kålrötter och även andra rotfrukter och grönsaker med viss förtjusning.


Det är egentligen ganska mycket jag i ung ålder dömt ut i matväg, allt från mineralvatten till grönsaker och rotfrukter, men det är väl så att smaksinnet ändras med åldern. Eller? Är smak bara en subjektiv konstruktion, baserad på vad du är van att äta? Gillar du salt mat, fet mat, söt mat, starkt kryddat och blir bjuden på något osaltat, fettsnålt, osötat eller svagt kryddat kommer du sannolikt att tycka att det inte smakar något vidare, eftersom du är van vid att det smakar salt, sött eller fett. Detta smakberoende går själklart att nollställa och bör nollställas för hälsans skull om det är kodat på sött, fett och/eller salt, eftersom det på längre sikt kan ge hälsoproblem. Hur länge sedan var det du verkligen tänkte på hur gurkan luktar, ser ut och framförallt smakar? Prova att hålla för näsan och ät ett par skivor, prova att blunda och ät ett par skivor och känn hur den smakar. Ta sedan hjälp av både lukten, synen och smaken och njut av ett par skivor gurka.

Ovido - Quiz & Flashcards