Alla inlägg den 2 maj 2008

Av Gary Larsson - 2 maj 2008 21:21

Idag var det lite segare än vanligt att komma upp, igång och iväg på cykeln. Då är det bra att komma ihåg att det egentligen inte är någon uppoffring. Jag gör det för jag själv vill och jag själv kommer att känna tillfredsställelsen under träningen och njuta av de resultat, som träningen frambringar. Jag ser så fantastiska vyer, varje pass. På bilden ovan syns Valsjön som du når efter en fin klättring längs Valån


Även detta cykelpass bar iväg mot Risvedenskogarna. Denna gång de södra delarna. Jag hade en idé om att cykla runt Vanderydsvattnet och allt var väl frid och fröjd med det. Strax efter jag passerat Prässebo vek jag av på en större grusväg som enligt kartan gick parallellt med den större väg jag cyklade på fast närmare sjön. Den större grusvägen blev mindre, några ensligt belägna hus längs vägen passerades. När sedan vägen passerar förbi en gård har ägaren satt upp en skylt med tillträde förbjudet. Jag valde dumt nog att ignorera skylten, för jag hade inte någon större lust att vända tillbaka 5 km till den stora vägen. Det såg ju förresten ut på kartan som vägen fortsatte förbi gården. Det gjorde den, men där hade gårdsinnehavaren hägnat av vägen helt med ett staket.


Jag hade precis lyft cykeln över staketet, när gubben som hade gården öppnade dörren och släppte ut sina hundar. Dessa inledde utskällningen som gubben senare fortsatte med. Det var inte lätt att verbalt försvara sig mot denna skur av ovett som han hävde ur sig, så jag tog aldrig upp frågan med vilken rätt han hade hägnat av vägen. Den hade jag gärna velat ha svar på. Nu hade det väl bara varit och dra iväg vidare på vägen bort från gården, men gubben var snäll nog att varna för nästa bosättning längs den vägen. Den innehades tydligen av en ännu argare gubbe, som enligt uppgift skulle slå ihjäl mig om jag försökte ta mig förbi hans gård. Där stod jag således fången på en väg mellan två arga gubbar. Det fanns inte mycket att göra så jag frågade helt enkelt gubbe 1, om han också skulle slå ihjäl mig om jag försökte ta mig tillbaka över hans gård. Nu skulle han emellertid inte det, men behövde ta in hundarna först. De hade han också bra pli på så de försvann snabbt in i huset igen på signal. Snabbt som attan hivade jag cykeln över staketet och drog iväg tillbaka samma väg som jag kom.


Ibland har jag funderat på varför människor bor så enligt mitt ute i skogen, men idag kom jag till klarhet med detta. De har tagit sitt sociala ansvar och bosatt sig där ute för att inte komma i konflikt med så många. Bara någon enstaka vilsekommen cyklist då och då. Tänk om dessa herrar varit dina grannar, en på höger sida och en på vänster sida, huvaligen.


Denna missräkning kostade mig också en hel del tid, så när jag kom ut till stora vägen igen halade jag åter upp kartan ur bakfickan. Nu handlade det om att hitta närmaste väg hemåt innan det skulle bli en alltför sen hemkomst. Det vart en ganska bra bit tillbaka samma väg innan jag kunde vika över skogen på lite mindre grusvägar. Så småningom infann sig i alla fall harmonin och lugnet igen, ena dagen så är det vildsvin andra dan vildsinta gubbar.


Jag landade in hemmavid efter närapå 4,5 timme efter att ha lagt lite mer press på pedalerna från vändpunkten. Denna gång utan den märkliga fadäs jag råkade ut för föregående mtb-pass, då jag sannolikt någonstans inne i staden fick en ytterst liten pyspunka på de helt nya däcket. Märkligt, sånt kan ju inte hända, men det hjälper ju inte. Det finns ingen högre makt som lyssnar på en sådan klagan så den var jag tvungen att laga för att möjliggöra dagens pass.


 

Av Gary Larsson - 2 maj 2008 12:30

Nu har rubrikmakarna fått till det igen. En grupp forskare i Manchester har nu slått fast att genom att äta pizzor så minskar du risken att få hudcancer.  http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/cancer/article2382314.ab . Det  låter ju väldigt spännande, men efter att ha läst lite mer än rubriken, så visar det sig att det egenligen inte är pizzan som är det nyttiga utan kombinationen av olivolja och tomatsås. Det kan du ju självklart ta fasta på och försöka äta utan att behöva äta en hel pizza som ger över 1000 kcal.


Samma gäller choklad i en annan artikel, här tror forskarna bara, än så länge att choklad är nyttigt. Men då är det inte vilken choklad som helst utan choklad som innehåller flavonoider.   http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article2363458.ab

 Det finns det i och för sig i broccoli, lök, äpplen och röda druvor, men vem äter sånt i stället för choklad.


Resonemanget är lika galet som svaren till nedanstående frågor som en kompis skickade till mig i veckan.


FRÅGA: Borde jag skära ner på måltider innehållande kött, och äta mer
frukt och grönsaker?
SVAR: Här måste du försöka att förstå logisk effektivitet. Vad äter en ko?
Gräs. Och vad är det? Grönfoder. Så en biff är inte något annat än ett
effektivt sätt att äta grönsaker på. Ät kyckling, och få i dig majs! En
fläskkotlett kan ge dig 100% av rekommenderat dagligt intag av grönsaker !

FRÅGA: Borde jag minska på mängden alkohol jag dricker?

SVAR: Nej, tvärtom. Vin är gjort av frukt. Brännvin är destillerat vin.
Det betyder att de tar bort vattnet ur frukten, och så får du ändå mer av
det goda, sunda innehållet. Öl görs av sädesslag, det säger allt.

FRÅGA: Är choklad osunt?

SVAR: Är du tokig? Kakaobönor = bönor. Bönor, linser o dyl är
vansinnigt nyttigt, vet alla, eller hur? Det är den bästa
'feel-good'-maten man kan få!!



Ovido - Quiz & Flashcards