Alla inlägg den 19 maj 2008

Av Gary Larsson - 19 maj 2008 21:10

Bladerunner eller Pistorius som han egentligen heter har specialproteser av kolfiber istället för underben som gör det möjlligt för honom att springa och det fort dessutom. Det kan ju tyckas vara hårt att döma ut hans deltagande som faktiskt fått klartecken från högsta instans. Det är inte heller så att jag inte fashineras av handikappidrottarna, inte heller är det något personligt, det är frågan är vad som kommer sedan, nu när benproteser är ok. Han fick dem godkända eftersom han inte fick någon fördel av dem, men det undrar jag. Pistorius har ju inga vader att bli trött i, som vi andra.


Med den teknikutveckling vi har kan det säkert dyka upp fler idrottare med specialösningar för handikapp, som snart kan göra att både löpare och andra idrottare blir utkonkurrerade. Visst kan jag förstå att det kan vara kul för handikappidrottare att mäta sin förmåga med vanliga idrottare, men lika villkor kommer det aldrig att kunna bli. Vi har våra kroppsliga förutsättningar. Jag skulle gärna velat utmanat Mustafa Muhammed på 3000 hinder på lika villkor d v s 30 kg lättare, så om jag fick en heliumgasdräkt att tävla i som eliminerade 30 kg av min vikt... Det kan som ni förstår spåra ur rätt rejält om det ska tävlas på lika villkor.



Ovido - Quiz & Flashcards