Alla inlägg den 14 maj 2008

Av Gary Larsson - 14 maj 2008 21:50

Många gör felet i att "frossa" i träning först för att sedan unna sig att frossa i matonyttigheter. De skulle bara veta att det är i tvärtom ordning frosseriet ska utföras. Jag har vissa dagar med extremt stor kaloriförbränning som t ex idag då jag tränat 3 timmar spinning och sprungit 1 tim. Detta ger en kaloriförbrukning jag har svårt att komma upp i, med intag av nyttig mat.


Det som händer sedan är att kroppen vill kompensera överuttaget av energi, därför är den mer benägen att spara den energi som äts efter dessa träningsdagar. En i princip bottenlös hunger bombarderar hjärnan tills den ger efter och äter ikapp det förlorade + en lite extra ifall kroppen skulle bli utsatt för något liknande igen. Denna procedur har formats genom tusenårig evolution och ökade förr chansen att överleva svältkatastrofer. Detta finns kvar i kroppen idag till synes helt i onödan.


Det är helt ok att frossa i mat bara du frossar i motsvarande träningsmängd och intensitet nästa dag, då riskerar du inte att lagra på dig något i onödan. All extraenergi du fått i dig går lätt ut i energibanan under din träning. 

Av Gary Larsson - 14 maj 2008 21:33

Idag fick kroppen nog, men inte huvudet. Huvudet hade nämligen tänkt att kroppen skulle ett varv till runt Nolhaga (ca 4,5 km), efter sista spinningomgången, men se det ville inte kroppen. Huvudet har genom åren samlat på sig en massa kloka erfarenheter, så det var egentligen ganska lättövertalat. Dagen hade ju inletts redan 0700 med ett 45 min uthållighetspass, följt av en lättare löpning, då jag satte ut elevernas orienteringskontroller, därefter trimmades farten i en 20+20 intervall runt ovan nämnda Nolhagarunda.


Under kvällen följdes så träningsdagen upp av ett 60 min uthållighetspass spinning och ett 75 min intervallpass. Det var efter det som jag egentligen hade tänkt ta löpvarvet, men redan under spinintervallerna, gick jag tom på kolhydrater, vilket gjorde att jag faktiskt fick avstå löpintervallerna. Klokt beslut eller hur!


Sammantaget en lång givande träningsdag (3 tim spin + 1 tim löp), men att jag inte fick ihop sista lövarvet grämer lite, men det får bli till energi under söndagens 5000m lopp. 

Ovido - Quiz & Flashcards