Alla inlägg under mars 2008

Av Gary Larsson - 3 mars 2008 11:55

Lika bra att ställa in sig på att det blir ett helvete att hinna och orka med allt, då ökar jag chanserna för att det i alla fall inte blir värre. Mest är det skolarbetet som bekymrar, det kommer att ta all ledig tid i anspråk. Mycket jobb att göra, men när det är gjort är det gjort. Första arbetsdagen i helvetesvecka 1 startade i morse klockan 0530 på skolan. Hann inte riktigt med allt jag tänkt, tankearbetet var trögt att få igång trots två koppar kaffe. 

Av Gary Larsson - 3 mars 2008 06:50

Då var loppet kört för i år andra gånen på cykel mot åtta på skidor. Allt flöt på bra under cyklandet, dessutom ett lite mer händelserikt lopp än förra året. Nu kan det ju vara intressant att göra en jämförelse mellan att köra loppet på skidor och på cykel.


Fördelar med att åka skidor jämfört att cykla:

* Frisk luft, det blir dålig och varm luft i spinningsalen.

* Faktiskt resultat, diplom och prestationsmedalj.

* Semesterkänslan, eftersom vi åkte till Sälen på fredagen, var lördagen en riktig glidardag.

* Skavsår i händerna istället för i baken.



Fördelar med att cykla jämfört åka skidor:

* Inga vallningsproblem. Optimal form, kan fördärvas med felvallade skidor.

* Kortare "tävlingstid", istället för fem timmar är vi i mål på 4 timmar.

* På hemmaplan, ingen lång bussresa.

* Ingen väntan på bussresa hem, de långsammaste i bussen brukade ta 11 timmar på sig till mål. Dvs fem timmar i Mora istället för att åka hem.

* Alltid bra träningsförberedelser, något år hade jag bara 15 mil skidåkning på snö, det gjorde ont efteråt.

* Inga köldproblem.


Slutsummerat, blir det sannolikt inte fler vasalopp på skidor, däremot på cykel.

Av Gary Larsson - 1 mars 2008 19:22

Tänk vad perspektiven kan förändras ändå. Den senaste tiden har jag gått upp mellan fem och sex varje morgon, helgerna inget undantag. Tidigare tyckte jag det var tidigt att simma klockan 0900 på lördagar, när jag med i simklubben. Nu har jag simmat och spelat vattenpolo innan klockan är nio.


Cykelpass åkte jag aldrig ut före klockan 1000 på helgerna tidigare. Nu har jag cyklat färdigt (3-4 timmar) innan klockan slår tio utan att för den skull tycka att det är för tidigt att gå upp vid fem-sextiden.


Onsdagar var förr en otroligt seg och lång dag i skolan förut eftersom dagarna avslutades med konferens till klockan 1700. Nu är onsdagarna riktigt långa men jag har inte den sega långdagskänslan kvar. Den är bortkollrad av goda positiva tankar. Onsdagarna inleds med spinninginstruerande klockan 0700 innan själva skoldagen börjar, den avslutas som brukligt med konferens till 1700. Därifrån går jag en våning ner till Hälsostudion och instruerar spinning 1730 och har en xtravaganzagrupp klockan 1900-2030.  



Av Gary Larsson - 1 mars 2008 15:53

Idag har jag morgonsimmat igen och det befarade snacket om icke önskvärd längre uteblev. Jag upplevde istället en positiv stämning och många glada miner, vilket gav mersmak. All ensamträning till trots är det skönt att få lite social samhörighet, men egen bana vill jag ha. Idag blev det

10 st 400metare, något som inte hade fungerat att köra på allmänhetens badtid det vill jag lova. 


Det var däremot svårt att få det sköna drivet och farten i simningen, som jag hade när jag testsimmade 1500m. Ändå hade jag kört lite extrasimning i veckan. Det kom det allra sista, men då var det fettförbränningstempo på både armar och ben. Att simma 1,5 tim innan frukost tömmer definitivt

kolhydratförråden. Morgonpass är alltid morgonpass, kroppens system sover och det krävs att jag varit uppe ett par timmar för att få full effekt.


Löpningen i går vid 05.45 skedde i mer eller mindre sovande tillstånd och hade inte träningskläderna legat i en hög på golvet som bevis hade rundan lika gärna kunnat varit osprungen.


Hade ett tag en fundering på att få till en testlöpning i någon form senare idag, men jag samlar allt för en rejäl urladdning i morgon, då vi kör Vasaloppsspinningen på Hälsostudion. 


  

Ovido - Quiz & Flashcards