Alla inlägg den 6 januari 2008

Av Gary Larsson - 6 januari 2008 21:23

Nu har jag analyserat och reflekterat färdigt över debacklet i Göteborg på nyårsaftonens Sylvesterlopp. Visst är det ok att springa på 38 min på milen och visst ser jag bra ut naken, som blivit lite av Jonas Coltings devis i och med hans två böcker, men jag kan ju mer och vill framförallt mer i tävlingssammanhang. Typiskt nog hade lokaltidningen snokat upp att jag sprang och skrivit en notis dessutom.


Det viktiga när man presterar något som inte är i linje med vad man tänkt sig är att fundera på hur det kom sig att det blev som det blev. Till nästa gång göra samma sak om resultatet blev bättre än förväntat och göra något annorlunda till nästa gång om resultatet blev sämre än väntat.


I träningen ska jag jobba med följande förändringar: 1. Springa med betydligt mer lutning på löpbandet på intervallerna. 2. Lägga in två-tre styrkeövningar för övre ryggpartiet och 3. Stretcha bröstmusklerna än mer. 


Ny avstämning får bli någon form av eget testlopp, eftersom det nu är långt till nästa tävling. 

Av Gary Larsson - 6 januari 2008 21:00

Jovisst tränade jag lite under fjällvistelsen, även om första dagen blev en välförtjänt vilodag. Det är alltid extra kul att träna på nya ställen, så två 40 minuters löprundor innan frukost blev det allt. Kroppen har blivit van vid dessa pass och det är inga som helst problem att lufsa igång på morgonen. Intensiteten är kring något ansträngande mest hela tiden och då kan jag hålla igång länge. De fyrtio minutrarna gick oväntat snabbt, men den "nya" miljön inspirerar. Dagens löprunda blev en härlig snöpulsningi två decimeter nysnö.


Det kan låta överambitiöst, men efter att ha suttit i bil ett antal timmar hem gjorde vi en snabb upplockning och jag hann med på ett spinningpass under kvällen. Tre långa intervaller med puls på ca 85 % av max och nog kändes snöpulsningen av en del sedan i morse.

Av Gary Larsson - 6 januari 2008 20:51

Sammantaget en väldigt trevlig familjeresa, om än kall och blåsig. Från ett blött Alingsås till ett vintrigt Säfsen och tillbaka till ett blött Alingsås igen. Det tog första dagens skidåkning att ställa om temperaturtermostaten i kroppen. På termometern var det egentligen inte så kallt, men en hård vind gjorde det verkligen kallt. Det blev därför många värme och matpauser under åkningen, som blev bättre och bättre för att sista dagen avslutas med lite avslappnad åkning med sonen d v s han åkte helt själv och fick till fina svängar som höll nere hastigheten. Fina åk som går att leva på till nästa år, då vi med stor säkerhet är på plats igen. Säfsen ger utrymme för mycket barnvänlig åkning. 

Ovido - Quiz & Flashcards