Alla inlägg den 17 januari 2008

Av Gary Larsson - 17 januari 2008 21:21

I vissa simhallar finns det en så kallad fartbana. Det är ju jättebra för dem som verkligen simmar fort, men hur fort behöver man simma för att kvalificera sig för den banan?


Vid senaste besöket i simhallen frågade badvakten lite skämtsamt om jag platsade på fartbanan och det var ju inga problem. Lustigt nog berättade han att han hade haft den diskussionen med en motionssimmande dam tidigare i veckan. Damen i fråga hade nämligen tyckt att han borde sagt till en annan motionssimmare att byta från fartbanan, eftersom denne motionssimmare inte simmade tillräckligt fort.  

Av Gary Larsson - 17 januari 2008 18:07

Jag hade den andra nian på hälsoteoripass idag. Vi pratade om stress och stresshantering och de allra flesta upplever att de har flera av de symtom jag nämner finns. Hur har det blivit så?, eller har det möjligen alltid varit så. Vad jag kommer ihåg från min högstadietid var det aldrig prat om stress på samma sätt som nu.


Fast det är ju inte tidens tempo som ändrats. Det är väl så att vi gärna förstärker att tiden går snabbt. Jag hör ofta människor som pratar om hur fort tiden går nu för tiden. Men hallå! Stanna upp och reflektera över vad du faktiskt använt din tid till. Ibland hinner jag med så mycket på samma dag att det är svårt att tro att det är samma dag.  


Det är ju faktiskt så att du bestämmer själv över hur du vill använda din tid.

Kan du planera din tid väl och vara effektiv och koncentrerad när du väl gör saker är det ofta inga problem att hinna med det du vill. Det här tror jag många elever behöver träna på, säkert många vuxna också.   

Av Gary Larsson - 17 januari 2008 16:53

Förra veckan var det en frukt varje dag som gällde. Tacknämligt för denna utmaning fick jag en fruktkorg, så det har inte varit några problem att klara. Hur gick det för er som antog utmaningen.


Hursomhelst den nya utmaningen är att gå en 10 minuters promenad ute under lunchrasten varje arbetsdag i veckan. Håll tummarna för att det blir bra väder!



Ovido - Quiz & Flashcards