Alla inlägg den 8 januari 2008

Av Gary Larsson - 8 januari 2008 21:43

Ja något av det måste det varit. Idag avnjöts den tidigare inköpta Red bulldrickan. Innan mindspinningpasset som idag blev uthållighet enligt min planen att ta det lugnare idag. Passet avlöpte i en harmoniskt rus av välbehag. Precis som Red bull burken utlovar "Livar upp kropp och sinne".


Jag äntrade efter träningen Maxi och dess självscanningsutlämningande dator, som jag fick lära mig att det var av det butiksbiträde som skulle komma till undsättning. Jag drog mitt kort som vanligt, men den scanner som datorn hänvisade var min, släppte den inte taget om. Även när jag provade med lite övervåld.


Jag anropade då en högre makt, i detta läge ett butiksbiträde i förbutiken, som kommer till undsättning, efter viss (tröttsam) tvekan. Jag förmodar att hon var bortskämd och inte druckit Red bull, d v s scanningutlämnaren är ju en dator och datorer kan ju aldrig göra fel. Hur som hellst får jag rådet att gå till den andra sidan och den andra scannerutlämnaren, så jag gick till andra sidan och drog kortet, då kan den förstås inte läsa kortet, efter lite putsande lyckas den fenomenala datorn att läsa kortet, då svarar datorn att jag bara får ha en scanner.


Dags att anropa en högre makt igen, samma butiksbiträde, om möjligt ännu tröttare på att jag inte klarar av de enkla instruktioner som ges, frågar hon om jag dragit kortet flera gånger.

-Ja datorn sa att jag skulle göra det. Hon verkar inte höra eller lyssna på det jag säger utan svarar att:

- Det här är en dator, drar du kortet flera gånger, så klarar datorn inte att hantera det. 

- Ok, då skiter jag väl i scanner idag och får stå och köa för att få varorna inkodade i kassan istället. Allt harmoniskt rus av välbehag som jag tidigare känt efter intaget av Red Bull burken är spårlöst försvunnet.


I detta läge infinner sig frågan: Finns Redbull effekten "livar upp kropp och sinne" på riktig fast den nu har klingat av eller är jag bara bortskämd med att kunna självscanna mina varor och glida ut genom affären med färdigpackade kassar utan att köa något nämnvärt?      



Av Gary Larsson - 8 januari 2008 09:55

Gårdagens pass på Hälsostudion, gav besked om något, vad vet jag inte riktigt....än. Jag sprang med betydligt mer lutning än tidigare och någon form av obalans blev det för ena benet "sladdrade" och gick lite som det ville under promenadvilan.


Förmodligen är det en obalans i styrkan någon form, men frågan i vilken eller vilka muskelgrupper det rör sig om kvarstår so. Kanske läge att ta till en PT (personlig tränare) som kan kolla var obalansen finns. Men det är som när man bygger torn med klossar. Har tornet väl börjat bli snett måste man fortsätta bygga snett för att det inte ska falla. 


I kroppen kompenseras en svagare muskel av en annan starkare, vars styrka i sin tur måste kompensera av ytterligare en muskel som är starkare. Till slut är hela kroppen full av ett enda stort virrvarr av obalanserade muskler, som i värsta fall ger upphov till skador. Speciellt om du tränar och tävlar med hög intensitet.


Men som rubriken anger har jag en idé om var i alla fall en obalans finns och jag ska göra mitt bästa för att utjämna den.

  

Ovido - Quiz & Flashcards