Alla inlägg den 31 januari 2008

Av Gary Larsson - 31 januari 2008 18:48

Ja lite beror det ju på vad för syfte och idè jag har med maten.


Inför denna säsongen är jag mer noggrann med vad jag äter mot tidigare. Jag har en tanke om att komma ner mot och kanske till och med under 80 kilo d v s minska 4-5 kilo fett till första tävlingsstart. Sedan i november har jag börjat justera kosten för att nå dit. En del skulle kunna tycka att det är extremt, men kroppen mår ruggigt bra av dessa förändringar och kroppen är ju där själen bor och tankarna skapas, vilket leder till att tillvaron allt som oftast är i fullständig harmoni.


Det jag strävar efter att göra är att äta grötfrukost + ägg och smörgås under arbetsdagarna. På helgen tränar jag innan frukost både på lördag och söndag, under dessa pass äter jag ett "mellanmål" med frukt eller bröd. När det sedan blir frukost kan det bli en proteinshake, grönsaker och fick.


Arbetsdagar äter jag mellanmål innan det blir skollunch, middag när jag kommer hem ev ett mellanmål och kvällsmål.


Grundtanken är att äta mer kolhydrater och energi tidigare under dagen och mer protein och grönsaker mot kvällen. Bra basmat jag måste ha hemma är gröt, kesella, keso, ägg, grönsaker, rotfrukter, frysta wokgrönsaker, solroskärnor, pumpakärnor linfrön och russin.

Det jag däremot försöker att inte äta är glass, godis, choklad, kex, kakor, tårtor, bakelser, chips och snacks. Läsk, saft, öl, vin och cider är också på min svarta lista.

Av Gary Larsson - 31 januari 2008 18:37

Igår cyklade jag tre pass på spinningcykeln, två pass instruerade jag själv och i vanlig ordning uthållighet och något ansträngande. Det sista passet däremot kommer jag att komma ihåg. Tre riktigt långa intervaller på dryga 15 min, den första 75-80% av maxpuls, den andra 80-85% och den sista på 85-90%. Tidigare kom jag aldrig så högt i puls under cyklingen, så någonting har hänt.


Välfärtjänt vila idag alltså, så in med rejält med ved i braskaminen så blir det lite kurande medans ytterligare en vinterstorm drar fram utanför huset.  

Ovido - Quiz & Flashcards