Alla inlägg den 5 april 2008

Av Gary Larsson - 5 april 2008 09:20

Dagen började segt efter att ha blivit sittande alldeles för länge i soffan igår kväll, framför en film, som egentligen inte var direkt bra, men den var märklig, vilket gjorde det svårt för mig att slita mig från den. 


Simpasset inleddes med sedvanlig insimning, alltid samma, varför vet jag inte. Kanske det också kan vara ämne för en snilleblixt så småningom. Tanken jag hade med passet idag var att simma mycket sammansatt, alltså vanlig simning utan attiraljer som dolme och paddlar. Huvudserien bestod i 5 x 400 m, vilket skulle visa sig bli mer en lovligt segt, men efter mycket förhandlande med mig själv simmades allt sammansatt, som tänkt.


Någon gång mitt i en av dessa fyrahundringar, kom snilleblixten.


Nu behöver jag göra ett litet mellanstick för att förklara storheten i denna snilleblixt, som annars kan uppfattas som korkad, i sämsta fall uppfattar du den som korkad ändå. Som tävlingssimmare är du upplärd att hålla till höger på den bana du simmar. Det gör att du vänder smart för att komma ut rätt efter varje voltvändning, jag välter alltså benen mer över åt  höger, för att få lättare att trycka ifrån med fötterna i kaklet i simriktningen på banan.


Gör du typ 1 miljon vändningar på samma sätt med övervältning åt höger är det ju ganska korkat att tro att det inte skulle leda till någon form av obalans i de muskler som används, men denna snilleblixt blixtrade till in mot en voltvändning. Nu var det "äntligen" dags att prova att voltvända med benen till vänster. Det blev tvärstopp, kan jag ju lugnt säga, åtmintone de första tio vändningarna, sedan började jag komma på hur jag skulle göra. Det kommer dock att ta tid att "reparera" skadan av de miljoner vändningar jag gjort åt samma håll. 


Jag har också en liten tanke om att ha kommit på min muskeltrötthet som gör sig påmind under främst utmanande både långa och hårda cykelpass. Långt ner på vänstersidan brukar jag få denna känning och efter dagens snilleblixt i bassängen kan jag ha nått ett genombrott i detta muskeltrötthetsmysterium.


Resten av passet ägnades åt lugn tekniksimning och nya voltvändningar. Det var liksom inte lönt att försöka pressa de påtagligt slitna musklerna, som fått sig en duvning på challengepasset mer.

Ovido - Quiz & Flashcards