Alla inlägg den 17 april 2008

Av Gary Larsson - 17 april 2008 17:56

Vid en grupphandledning lärarkollegiet har förmånen att få på vår skola framkom något som kastar ytterligare ljus över den mentala formstatusen. Bekräftelse, oerhört viktigt begrepp och fenomen för mig och för många andra också med stor säkerhet. Min plötsliga sjukformsvacka innebär att jag inte kan få det bekräftat för mig att formen fortfarande är god genom ett träningspass, vilket gör mig osäker. Med vissa saker räcker det att få min känsla bekräftad t ex "rätt" simkänsla eller att ha lyckats med något. Jag har en del tokiga bedrifter som jag hittills bara njutit av själv, men dristar mig nu till att släppa en som få känner till. För några somrar sedan simmade jag mellan två badstränder i sjön Anten, kanske inte låter så märkvärdigt, om det inte vore för att det är 1 mil rak väg mellan dem. Finnviken till Gräfsnäsbadet för de Alingsåsare som läser bloggen). Denna bedrift bevittnades på nära håll av min far, så den är alltså sann, som säkrade min simning i sin följebåt från allehanda snabbgående båtar som sommartid huserar i sjön.


Vid varje fisketur i sjön minns jag den bekräftelse av uthållighetsprov simturen utgjorde och attan i mig att det kan vara läge för en ny dylik ! simtur till sommaren i och med den uteblivna starten i Kalmar ironman.  


Varje träning varje tävling vill jag få bekräftat en känsla, ett resultat, kan till och med tänka mig en motgång bara för att få något, just det, bekräftat. Varje positiv bekräftelse på träningssätt eller form ger ju glöd till att fortsätta med just det sättet eller formen trots att det är både tråkigt, jobbigt eller liknande.


Positiv bekräftelse på det du gör kan du nog aldrig få för mycket av, däremot behövs det inte mycket negativ bekräftelse förrän ditt självförtroende och tro på det du tränar på sviktar.  


Men även utanför träning och hälsaområdet är bekräftelsen viktig. Vår eminenta handledare gav ett talande exempel på en kypares lilla nickande, som är en bekräftelse på att vi blivit sedda på restaurangen. Jämför frustrationen över att inte få kontakt/bekräftelse av dem att du vill beställa eller betala. Eller ta en annan situation, du pratar med någon i telefon, skulle den du pratar med vara helt tyst en liten stund, dröjer det inte länge förrän du ropar hallå och undrar om den andra personen fortfarande lyssnar eller har lagt på. Testa själv och var tyst lite för länge och se hur länge det dröjer innan den du pratar med söker bekräftelse, men gör det inte för ofta och med samma person.

  

Ovido - Quiz & Flashcards