Alla inlägg den 12 april 2008

Av Gary Larsson - 12 april 2008 09:52

En mycket svår balansgång, för att nå den optimala träningsutvecklingen. Fundera över när det gagnar din prestationsutveckling att avbryta ett förutbestämt träningspass avseende längd, hastighet, intensitet m m. En del avbryter aldrig trots att det fördärvar mer än det gör nytta. Jag kommer fortfarande ihåg Gunde Svans, i mitt tycke konststycke av idioti att fullfölja en skidtävling trots att han tidigt i loppet bröt armen, när han föll i en nedförsbacke.


"Det som inte dödar det härdar" är en fördärvlig klyscha, som en del kanske mindre kloka begagnar sig av. Samtidigt finns det å andra sidan de som alltid fegar ur, av en eller annan anledning och aldrig står upp och kämpar, när det blir jobbigt.


Jag vill i och med detta tro att jag klokt avstått en låt på spinningen igår och avstått två fullfartstvåhundringar på simningen idag för att verkligen orka stå upp och kämpa ner så många som möjligt av mina kombatanter i terrängen på tävlingen i morgon.   

Av Gary Larsson - 12 april 2008 09:28

Igår läste jag in mig på en simserie på en annan blogg som jag tänkte kopiera rakt av med starttider och allt. Den första serien på 10 x 100m gick problemfritt, kände mig stark och kraftfull i simningen. Det skiljde från långsammaste till snabbaste bara två-tre sekunder. Andra serien inleddes ruskigt bra, dessvärre gjorde det minimala kolhydratförrådet sig rejält påmint under den andra och tredje tvåhundringen vilket gjorde att jag faktiskt valde att avbryta serien som annars innehöll två till. 


Hade kolhydratförrådet varit mer välfyllt hade det säkerligen gått ihop sig, men det alternativet skulle innebära en uppstigning före kl 05.00 för att äta frukost. Nog för att det heter morgonstund har guld i mun, men det finns ju en gräns när natt blir morgon. Just under simningen upplever jag det obekvämt med mycket i magen, löpningen också till viss del, men främst simningen. 


Därför står jag ut med att inte kunna gå för fullt under morgonsimpassen. Det kan jag ju tillgodoräkna mig när kroppen är fullt vaken och har toppbränsle att tillgå, vilket det kommer att vara under tävlingarna.  


  

Ovido - Quiz & Flashcards