Alla inlägg den 11 april 2008

Av Gary Larsson - 11 april 2008 21:21

I höstas var vi på en standup-kavalkad i Göteborg. Mycket skrattande blev det förstås åt tramsigheter som duvor som lät i olika tonskalor, bögfobier m m. Det fanns dock en, som hade ett djupt och tänkvärt budskap nämligen CP-skadade Jesper Odelberg, som jag fortfarande försöker ha i tanken när saker och ting inträffar. Han inledde sitt framträdande med att berätta en massa saker som gått snett det ena blev värre än det andra. Efter varje sak som gått snett sa han med eftertryck: - Se det som en möjlighet! 


Jag har försökt ha det som ett mantra när saker inträffar och det hjälper mig verkligen. Så tack Jesper för ditt mantra.


Prova själv att jobba in frasen för t ex några (kommande) dråpliga morgonsituationer:

Dörren går i baklås när du hämtar morgontidningen. 

- Se det som en möjlighet.

Du upptäcker att du tagit curry på gröten istället för kanel.  

- Se det som en möjlighet.

Saltkarslocket lossar när du saltar ditt ägg.

- Se det som en möjlighet.

Det är hål i kaffefiltret.

- Se det som en möjlighet.


Intalar du dig det tillräckligt ofta kommer du att tänka att allt är möjligheter och det liv blir fullständigt problemfritt, nästan i alla fall.


Hur reagerade du senast något inte gick som du tänkt dig. Fundera på vad som  hade hänt om du istället tänkt: - Se det som en möjlighet.


Av Gary Larsson - 11 april 2008 15:31

Igår upplevde jag en topprankad sekvens av tankspriddhet. Efter avslutad idrottslektion låg det ett par nycklar och en plånbok kvar i värdehinken. Jag frågade en kvardröjande elev som pratade i mobil med någon kompis, om han möjligen saknade några grejor. Jodå, visst var det hans nycklar och plånbok, sen tittade han på mig och undrade: - Jag hade en mobil också, men den kanske en kompis har tagit. - Det är inte den du pratar i då. - Öhh, jo. Nu känner jag mig dum. I det läget kunde jag inte annat än att hålla med honom. 

Ovido - Quiz & Flashcards