Alla inlägg den 28 april 2008

Av Gary Larsson - 28 april 2008 21:51

På fredagens idrottslektion upplevde jag en oroande nonchalans och respektlöshet bland eleverna, som fick mig att förstå betydelsen av att aktivt rösta och ta ställning. Jag inledde lektionen med att betänkligt hest berätta att vi inte kunde köra det som var planerat eftersom min röst helt enkelt inte skulle hålla. Redan här slutade sannolikt en del att lyssna om de ens lyssnat någon gång.


Jag föreslog sedan att vi skulle köra brännboll om det var ok för dem, i och med att ingen höjde sin röst, var detta fastslaget. Därpå ställde jag elverna inför ett nytt "demokratiskt" beslut, om vi skulle spela inne eller ute. Jag förstod av den otystnad som rådde i gruppen att inte så särdeles många lyssnade. På förfrågan om vi skulle spela ute kom fyra händer upp, när förslaget inne presenterades bara tre. Detta i en klass med 20 elever d v s 13 lyssnade eller brydde sig inte mer än så. 


Men när jag presenterat utfallet, d v s att vi skulle köra brännboll ute, vaknade den slumrande massan till liv och började protestera tämligen vilt och krävde omröstning. Tyvärr, som "bestraffning" för deras ointresse och respektlöshet kunde ju omröstning inte ske, utan de fick snällt finna sig i det "demokratiska" beslutet.


Det som oroar mig är om en liten mängd människor med starkt avvikande intressen hårt börjar driva politiska frågor och rösta igenom, för dem fördelaktiga beslut. Kommer denna nya generation att vara lika ointresserad och oengagerad då? Må den slumrande björnen i så fall vakna i tid!

Ovido - Quiz & Flashcards