Alla inlägg under februari 2008

Av Gary Larsson - 9 februari 2008 09:22

Det blev ett morgonpass som hade allt. En trög start, en bra mitt och en matt avslutning. Jag hade en idé idag om att simma mer sammansatt (vanlig) idag och jag verkställde idén. Det är lätt att bli bekväm med att simma mycket med paddlar och dolme, lite som att det är bekvämt med våtdräkt. Det går både snabbare och lättare. 


Intressant fenomen för övrigt. Det är ju lätt att tro att det råder ett linjärt samband mellan hur snabbt du simmar och hur mycket du tar i, men så är det definitivt inte. Ju snabbare du simmar desto högre upp ur vattnet kommer du och det gör ju att du får mindre vattenmotstånd, mindre vattenmotstånd gör att det går lättare och ännu fortare.


Crawlandet med både armar och ben kostar lätt en massa energi, speciellt om du har dålig teknik, kostar det en massa energi blir du trött och tappar farten och vattenläget. Om denna träningstes stämmer behöver du simma korta sträckor och fortare i början, för att sedan öka på längderna. När du har simmat en del och är i hygglig form kan du simma långt med både fart och energisnålt. Idag hade jag 1500 m + 750 m på programmet, klockan var förstås igång, det är hjälp om jag blir osäker på hur långt jag simmat, jag vet ju hur fort varje 100m går. Det blev 22.20 på 1500 och 10.45 på 750 m, betänk också att det är innan frukost, före kl 08.00 och dagen efter challengepasset på Hälsostudion. Jag är jättenöjd! Men längtar redan efter att klockan piper halv sex i morgon bitti. Det är träningsglädje det.

Av Gary Larsson - 8 februari 2008 11:48

Ett par morgoninvägningar har vågen faktiskt legat låga 80 kg t om några under 80 kg. Morgonlöpning är dock alltid morgonlöpning och men det känns fortfarande tungt och segt. Nu hade jag i och för sig ätit frukost innan och det brukar jag inte göra, så viss dispens kan det bli för det. Frågan är dock vad jag behöver väga för att känslan av att flyga fram ska infinna sig.


Hur som helst känns det som det går fort, mesta kraften går rakt fram istället för att svaja i sidled. Hade planer på att göra en liten puls och fartkontroll idag, men pulsklockan hamnade i fel väska och det var översvämmat vid Säveån så tidstestet gick inte att fullfölja. Om det var ett tecken från en högre makt vete sjutton, men jag kan fortsätta leva i tron att det går fort och pulsen är låg ett tag till. 

Av Gary Larsson - 7 februari 2008 17:00

Jag har länkat hennes blogg. Det är ju emellanåt mycket genussnack och då är det ju bra om ni kan läsa kvinnliga version av hur vi gör i vår familj. Snart kommer ni att inse att vi är lika "hälsotokiga" båda två och, därför passar bra ihop även om vi inte gift oss ännu, som jag bloggat om tidigare.

Av Gary Larsson - 6 februari 2008 22:05

Visst är det tryggt att veta att du själv bestämmer vad du tänker, för det gör du väl. Vem skulle annars tänka dina tankar och om du frågar dig själv, skulle du verkligen vilja att någon ens läste dina tankar.


Ibland är det ju förstås skönt att slippa stå till svars för sina tankar. Nu får känsliga läsare aktar sina fötter, för det kan finnas risk att de blir trampade på annars, i och för sig kan bara det vara en tankeställare.


I förlängningen handlar du oftast utifrån dina tankar och blir det tokigt och fel, så är det ju du själv som försatt dig i den situationen genom att tänka "fel" tanke. Då finns det ju om du inte har alkohol att skylla på, otur. Kan ju tyckas jättebra, men är det inte  så att du kommer undan lite lättvindigt genom att skylla på otur.


Det var ju otur att jag blev skadad, men nej! Skadan berodde på något, mina rygg och knäproblem har det inte varit otur att jag blivit drabbad av. Det har berott på för dåligt utstretchad rygg, vilket jag har tagit tag i och blivit av med. Hade jag nöjt mig med att det var otur att jag fick rygg och knäproblem hade jag förmodligen inte gjort något åt det.


Det var heller inte otur att jag vurpade med cykeln i söndags. Det berodde på att jag inte var tillräckligt försiktig i det hala väglaget som rådde. 


Han som jag skrämde på väg hem från träningen hade inte otur. Han hade valt att ha mp3musik i öronen och kunde följdaktilgen inte höra mig när jag kom cyklande, så det var inte otur att han blev skrämd.


Att det blev ett extrapass spinning på instruktörscykeln idag trots att jag redan har två ordinarie pass på onsdagar kan jag bestämma själv vilken tanke jag vill ha. Jag valde att tänka vad kul ! Nu får jag möjlighet att köra ett uthållighetsupplägg på activio d v s jämn intensitet kringskarven blå/grön zon. Hur de cyklande tänkte är ju faktiskt upp till var och en av dem. De kan välja positiva tankar som harmoni, balans, kraft, uthållighet, 20 härliga minuter kvar att cykla, eller negativa tankar som tråkigt, segt, stå ut 20 min till.


Ok det krävs träning även i att tänka rätt tankar och det ska sägas att det är betydligt lättare när du är utvilad, mätt, avslappnad än stressad, hungrig och ansträngd. Men kom ihåg att du bestämmer själv över dina tankar och visst är det skönt att veta, när du kommer till bilen eller cykeln och det är punktering.  

Av Gary Larsson - 6 februari 2008 08:56

Jag sprang ett lite längre sammanhängande pass igår som gav mersmak. Mina löpdistanspass har varit lite å sidosatta en tid, eftersom jag inte får ihop träningstid och ork för dessa. När möjligheterna ges gäller det alltså att passa på. Känslan fanns där som jag anat tidigare distanspass d v s att benen kan driva på i ett ansenligt tempo utan att ansträngningen för den skull blir övermäktig. Nu vet jag ju inte om det faktiskt är så eftersom jag inte klockade av någon kilometer eller känd sträcka, men om det nu inte gick så fort så kan jag leva i tron att det gjorde det ett tag till i alla fall. Innan jag testar av löpfarten på riktigt.


Att spinningpasset på eftermiddagen var mäktigt slitsamt kan jag ju stå ut med. Återhämtning med en cefar muskelstimulator verkar ha gjort susen för matthetskänslan i benen var borta under morgonens spinning, om än att det var lugn distans.

Av Gary Larsson - 5 februari 2008 20:32

Äntligen är hjälp tillbaka på fredagskvällen. Riktigt skruvad och riktigt bra svensk komedi. Olika personer i behov av hjälp går hos en psykolog som ger dem goda råd om hur de ska hantera sina liv. Det går dock inte så bra för dem. Det är få program på Tv som jag bänkar mig framför, men detta är ett.


Johan Rheborg är enorm i sin rollkaraktär som inte kan hantera när det går honom emot i olika situationer. Snacka om att ta i för mycket. 

Av Gary Larsson - 5 februari 2008 18:39

Jag har blivit äggfantast, från att ha varit känslig mot ägg i form av viss allergipåverkan i form av kliande och svullna läppar, så har jag börjat kunna äta ägg. Det är så gott!


Nu kan man ju undra om sådant kan gå över bara sådär och det kan det ju kanske inte. Jag minns att när jag gick en massageutbildning, så sa kursledaren att allergin satt i ryggradens kotor. Han sa i och för sig en massa annat hokus pokus också så vi visste till slut inte vad vi skulle tro. Vi kom i alla fall in på matallergi på något sätt, jag tror att det var för det var det som restaurangen skulle servera. Jag sa då att jag var allergisk mot champinjoner. Han sa att det går att bota det sitter i den och den kotan. Ät du champinjonerna så fixar vi det sen, men det vågade jag aldrig göra jag vet ju hur illa det blir. Hur som helst hade det med kotorna i ryggen att göra och genom att manipulera lite med dem kunde allergin botas menade han.


Jag har ju med hjälp av en osteopat rätat ut min mer än lovligt krokiga rygg och fått rätsida med knä och ryggproblem som länge plågat och påverkat mig under min träning. Frågan är då om detta också inverkat på min matallergi ???


Stekta ägg går ju numera att äta. Svamp har jag också testat och det har också funkat både kantareller och ostronskivling, champinjoner har jag inte vågat prova än. Det öppnar ju lite möjligheter att variera kvällsmålen mer, många spännande rotfruktswokar blir det numera.

Av Gary Larsson - 5 februari 2008 18:23

är det mycket snack om att gifta sig igen. Madeleines bror hade bjudit till barndop, med efterföljande smörgåstårta. När vi som bäst satt och åt den tog han fram vigselringar och berättade att de hade gift sig i fredags. Givetvis fick jag mig en känga av svärmor och en moster till Madeleine om när vi ska gifta oss. Sedan en gliring på jobbet idag också. Det känns nästan som man blir anklagad och måste stå till svars för att man inte gjort det. Jag har inga bra svar, vare sig hur eller när det ska bli av. Det är så mycket annat vi ska hinna med och ha råd med. Egentligen blir det ju inte så stor förändring i vardagen ändå, samma disk, tvätt, ved, dammsugning

o s v. Någon gång blir det säkert, jag lovar.   

Ovido - Quiz & Flashcards